-
Micro:bit voor leerkrachten: Oefeningen en cursus
Een inleidende cursus om leerkrachten vertrouwd te maken met de micro:bit, een compacte en gebruiksvriendelijke programmeerbare computer. Tijdens deze cursus leren deelnemers de basisprincipes van programmeren, experimenteren met in- en …
Downloadbaar lesmateriaal (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Maqueen, educatieve robot: Micro:bit
Enkele voorbeelden van wat je kan doen met een Micro:bit.
Ik geef onder andere twee voorbeelden om muziek te maken met de Micro:bit. Deze muziek kan je niet maken met de Micro:bit v1, wel met v2.Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Systeembeheerder, … -
De metrogids wereldwijd: Ozobot lesplan
In deze les maken de leerlingen kennis met de metrolijnen van twaalf bekende steden. Zo leren ze zichzelf oriënteren op een metrokaart en de juiste route erop traceren. Daarnaast moeten ze de kleurcodes toepassen zodat de Ozobot hun route kan …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Kwartetspel Tweede Wereldoorlog maken: Afbeeldingen zoeken en invoegen
Dit is een kwartetspel over de Tweede Wereldoorlog zonder afbeeldingen. Bij elk onderdeel van het kwartet staat een duidelijk omschreven opdracht.
Bron: Kennismaken : Kwartetspel door Marie-Kristine Blindeman.
Downloadbaar lesmateriaal (21)Leerkracht -
3D-tekenen met Tinkercad
Een stappenplan om aan de slag te gaan met 3D-tekenen.
De leerlingen werken online met Tinkercad.
Downloadbaar lesmateriaal (18)Leerkracht, ICT-coördinator -
Eeuwenband aan de hand van QR-codes
Aan de hand van dit werkblad kunnen leerlingen zelfstandig de eeuwenband ontdekken. De QR-codes leiden de leerlingen filmpjes over historische gebeurtenissen. Zo kunnen ze de jaartallen verbinden met de juiste QR-code van de eeuwenband.
Downloadbaar lesmateriaal (147)Leerkracht -
Micro:bit: Bibberspel
Deze opdracht combineert programmeren met construeren. We maken een bibberspel/zenuwspel, waarbij een micro:bit het aantal aanrakingen bijhoudt. Dat kan uitgebreid worden met geluid, een valsspeelknop, een evaluatie met smileys, ...
Dit stappenplan …
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Stappenplan en correctiesleutel bij Blockly Games
Op de website Blockly Games leer je stap voor stap programmeren.
In dit leermiddel vind je een stappenplan en correctiesleutels bij de spelletjes :
- doolhof,
- vogel,
- schildpad,
- film.
- muziek.
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
Uitvindingen: Kwartetkaarten - Op verkenning 3: Straffe kost
De leerlingen stellen een eigen kwartetspel samen. In het voorbeeld werd gewerkt rond het thema uitvindingen.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht, ICT-coördinator -
Tekstverwerker: Gezonde voeding
De kinderen leren een tekstverwerker gebruiken :
- letterkleur veranderen (+ verschil met markeren laten ervaren);
- links uitlijnen, rechts uitlijnen en centreren;
- afbeelding leren knippen en plakken;
- afbeeldingen zoeken op het …
Downloadbaar lesmateriaal (83)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Publi Ville: Online games over reclamewijsheid
Kinderen zien overal reclame om hen heen. Vroeger vooral op tv, in het straatbeeld of in kranten en tijdschriften, maar vandaag ook online, bijvoorbeeld als ze gamen of filmpjes bekijken. Het is belangrijk dat kinderen leren omgaan met al …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Intro programmeren: Theorie lussen en condities
Dit zijn twee demo-oefeningen om samen met leerlingen condities en lussen te leren kennen.
Na deze les kunnen de leerlingen aan de slag met de oefening Dinobal.Downloadbaar lesmateriaal