-
Duik in de artistieke binnenwereld met De Canvascollectie en De Canvasconnectie op Het Archief voor Onderwijs
Geef je les aan aspirerende of beginnende kunstenaars, bijvoorbeeld in het deeltijds kunstonderwijs? Dan vind je in de online beeldbank Het Archief voor Onderwijs heel wat geschikt lesmateriaal. Ontdek de innerlijke werking van de beeldende …
Artikel -
Artificiële intelligentie en Oudgrieks: Projectomschrijving
Artikel over een project dat werd ontwikkeld om een brug te slaan tussen de klassieke talen en moderne computertechnieken en programmeertalen, waarbij een inleiding wordt gegeven in de wereld van artificiële intelligentie en wat de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Breng Tacitus tot leven met AI
Artikel over een project rond AI-technologie, een samenwerking tussen de UGent en het Sint-Lievenscollege, waar een brug werd geslagen tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen: klassieke talen en programmeertalen. In dit project kan je je kennis van …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Latijn en Game Design: Project Nicolai Klimii
Latijn en programmeren, het lijken schijnbare tegenpolen die je niet meteen in dezelfde context zou gebruiken. Dit gameproject, dat een samenwerking vormt tussen de Educatieve Master UGent en het Sint-Lievenscollege bewijst het tegendeel. Door een …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
School Fab Lab AR: Machines in je klas
Met de School Fab Lab AR app haal je via augmented reality verschillende fabricagemachines in je ruimte binnen met behulp van een iPad of iPhone. Zo kan je bijvoorbeeld een 3D-printer binnenhalen waarmee je volop virtueel kan experimenteren. …
App of softwareLeerkracht -
Rietveldstoel: Lesidee
In deze lesbrief wordt uitgelegd hoe je met je leerlingen een Rietveldstoel kan maken, oftewel een stoel zoals de Rood-blauwe stoel van Gerrit Rietveld.
De volgende zaken komen aan bod:- een lijst van benodigdheden;
- een stappenplan met …
Artikel (3)Leerkracht -
Breng de Romeinse keizers terug tot leven met AI
Artificiële Intelligentie heeft een steeds grotere invloed op ons leven. Van autocorrectie op touchscreentoetsenborden over aanbevelingen op Netflix, de berichten op sociale media, de leveringen bij Deliveroo … tot de ranking op …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Fysica leerlab: Virtual reality
Fysica leerlab in virtual reality om leerlingen te leren werken met de reflectie van licht (de wet van Snellius).
App of softwareLeerkracht -
Escape The Lab: Virtuele escaperoom
Virtual Reality ervaring waarbij je met realistische chemische experimenten ontsnapt uit de escaperoom.
App of softwareLeerkracht -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
LabTrainingVR: Praktijkoefeningen in VR
Praktijkoefeningen in Virtual Reality rond het opzetten van een laboratorium. Je kan leren hoe je veilig werkt, hoe je correct opruimt, hoe je algemeen werk uitvoert, hoe je materiaal veilig verwijdert, ontsmet en je kan ook noodprocedures …
App of softwareLeerkracht -
Physics Lab: Fysica leren en ontdekken
Fysica leren en ontdekken met behulp van een app. Physics Lab brengt wetenschap binnen handbereik. Je onderzoekt er o.a. elektrische stroomkringen en elektromagnetisme door het zelf op te bouwen, factoren aan te passen en het effect ervan waar …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator