-
Woodcraft VR: Project InnoVET XR
Woodcraft VR is de VR-training om te leren werken met houtbewerkingsmachines.
In de training leer je op een veilige manier werken met de paneelzaagmachine en de freesmachine. Er zijn per machine diverse opdrachten zoals het wisselen van het …
Artikel -
Veiligheid en instructie aan de machines via AR: Project InnoVET
Binnen dit project werd een Augmented Reality (AR) ontwikkeld om veilig te werken met machines in het machinepark van een school. De filmpjes met handleiding worden als lessenpakket beschikbaar gesteld. De nadruk in dit project ligt op …
Artikel -
Bewerk je selfies met de AI foto-apps Lensa en Dawn
Lensa en Dawn zijn twee AI-apps die mega hot zijn. Met kunstmatige intelligentie kun je in allebei de apps avatars maken van je selfies, waardoor het lijkt alsof je foto is gemaakt door een grafisch ontwerper. Supervet natuurlijk. Maar, de apps …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Artificiële intelligentie toepassen op afbeeldingen, DALL-E
Het blogartikel legt stap voor stap uit hoe je aan de slag gaat met afbeeldingen gemaakt door artificiële intelligentie.
ArtikelLeerkracht -
Wat is grooming?
Als een vreemde online contact zoekt met een minderjarige, is dat niet altijd met goede bedoelingen. Soms is een onbekende uit op seksueel contact en probeert hij of zij eerst een online vriendschap te smeden om iemands vertrouwen te winnen. Dat …
Artikel (3) -
VRiool: Project InnoVET
Binnen dit project ontwikkelde VTI Deinze, Scheppersinstituut Wetteren, Tectura Merelbeke en Richtpunt campus Eeklo een serious game VRiool gericht op de aanleg van een huisrioleringsnet. Leerlingen kunnen een huisrioleringsnet virtueel …
Artikel -
AI in de klas: Waarom en hoe?
Artikel over hoe en waarom je AI kan inzetten in de klas. Je ontdekt enkele concrete ideeën om AI te betrekken in taalvakken, in kunst en in de ruimere maatschappij. Zo kan dit als inspiratie dienen voor het opzetten van vakoverschrijdende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Ontwerp je eigen game met Game Studio
Kinderen vinden gamen leuk. Maar hoe leuk wordt het als je een eigen game, met verschillende levels, zelf kunt ontwerpen en publiceren?
De vijftien stappen in dit artikel zetten je op weg.
Artikel (4)Leerkracht -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
Praten over sexting met studenten en leerlingen
Hoe praat je het best met tieners over sexting? In dit artikel bespreken de auteurs een mogelijke aanpak. Daarbij geven ze tips en links over wat je als leerkracht moet weten en wat je kan doen als je het met jongeren hebt over de mogelijke …
Artikel (10)Leerkracht -
COSMO: Virtual reality en augmented reality
COSMO is een onderzoeksproject waarbij zowel bedrijven uit de maakindustrie, onderzoeksgroepen alsook secundaire scholen betrokken zijn.
ArtikelLeerkracht -
Er was eens...: Lesideeën over nepnieuws
In dit artikel van Studio TOPless krijg je didactische tips en ideeën om een les over nepnieuws in elkaar te steken.
Artikel (4)