-
Cybersecurity: Begrippen
Gebruik deze BookWidgets om woordenschat rond cybersecurity te begrijpen en in te studeren.
Als je klikt op oefenen, kan je aanduiden of jouw antwoord juist of fout was. Op het einde zie je dan hoeveel woorden je correct had. Je kan de hele …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
KLAAR-collectie over cyberpesten en 13 andere thema's
Bekijk in deze oefening een KLAAR-video over cyberpesten en los de vragen op.
Interactieve oefening (13)Leerkracht -
Privacy en ik: Kijk- en luisteroefening
Bekijk de reportage "Mijn privacy en ik" van Tim Verheyden via de link in de BookWidgets. Beantwoord daarna de vragen.
Interactieve oefening (9)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
AR en VR in de klas: Startbundel
Deze syllabus bundelt informatie over het werken met virtual reality (VR) en augmented reality (AR) in de klas. Je komt te weten wat VR precies inhoudt, welke vormen van AR er zijn en wat je ermee kan in de klas.
Deze bijdrage kadert in …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Digitaal leren in de pandemie: best practices uit het handboek
Tijdens het academiejaar 2020-2021 gaf de wereldwijde pandemie de Europeana-gemeenschap van opvoeders de kans om relevanter te worden in hun werk om digitale cultuur te integreren in leerpraktijken en om nog verder te groeien. Evenementen zoals de …
Vertaald door
Downloadbaar lesmateriaal -
Digitale geletterdheid in het lager onderwijs: E-book
Onze snel veranderende samenleving vraagt om nieuwe vaardigheden! Welke vaardigheden zijn dat precies? Hoe ga je hiermee aan de slag?
Dit korte e-book over digitale geletterdheid in het primair onderwijs bevat de belangrijkste informatie om van …
Downloadbaar lesmateriaal -
Phishing in het onderwijs: Waarom hackers scholen zo graag een lesje leren
Scholen worden steeds vaker het doelwit van cyberaanvallen. Het digitale gevaar schuilt in allerlei hackingcampagnes zoals DDos-aanvallen, ransomware, phishingaanvallen of spear phishingaanvallen.
In dit e-book van Phished gaan de auteurs dieper in …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Games in Schools: Educatieve games gebruiken in de klas
Dit handboek is bedoeld voor leerkrachten die geïnteresseerd zijn in het gebruik van videogames in hun lessen. Je krijgt informatie over de educatieve voordelen van games. Je leest hoe je ze als educatief en motiverend middel kan gebruiken op …
Downloadbaar lesmateriaal -
Future Teacher 3.0: Ondersteunen van schrijven, doel, pedagogie, voordelen en barrières
Schrijven is meer dan een student kunnen overtuigen van de voordelen van schrijven.
Als we iets opschrijven kunnen ideeën, kennis en waarden veel verder reiken dan onze eigen omgeving. Schrijven helpt anderen om ons beter te leren …
Interactieve oefening -
Future Teacher 3.0: Gids voor kwaliteit bij het online lesgeven en leren
Dit e-book werd geschreven in het kader van het Erasmus+ KA2-project Future Teacher. Bij dit e-book horen 14 online videolessen, die je eveneens op KlasCement kan terugvinden.
Downloadbaar lesmateriaal -
Anatomie en wiskunde
Deze scratch-applicatie bevraagt afwisselend de leerstof van biologie (anatomie) en wiskunde (eerste- en tweedegraadsfuncties, tweedegraadsvergelijking en goniometrie). Aan de hand van een online ganzenbord (een skelet) wordt de leerling …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Zo denkt een computer: Programmeren en computationeel denken in het onderwijs
Zo denkt een computer biedt lagere en secundaire scholen informatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten om leerlingen de basisprincipes van computationeel denken en programmeren bij te brengen. Op die manier kunnen scholen hun leerlingen wegwijs …
Downloadbaar lesmateriaal (19)