Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Code Week: Sjabloon voor deelnemerscertificaat
Neem je deel aan de EU Code Week door in jouw klas of op school een programmeeractiviteit te organiseren? Dan kan je aan jouw leerlingen of collega's een deelnemerscertificaat uitreiken dat bewijst dat ze computationele denkvaardigheden …
Downloadbaar lesmateriaal -
Bee-bottegels voor het inoefenen van de verkeersborden
De leerlingen oefenen enkele verkeersborden in met behulp van de Bee-Bot, een programmeerbare robotbij.
Je vindt zowel tegels voor in de Bee-Botinsteekmat als opdrachtenkaarten op drie niveaus:
- werken met een visueel stappenplan (groen); …
Downloadbaar lesmateriaal (91)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Pixels tekenen: Unplugged programmeren
Bij deze opdracht leren leerlingen coderen zonder computer. Op een speelse manier leren ze aan de hand van een raster en een getal een code omzetten naar een pixeltekening.
De meeste tekeningen hebben te maken met het thema zee.Downloadbaar lesmateriaal (105)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Opdrachtkaart Scratch Junior: Onder water
Een oefenfiche om te leren programmeren met Scratch Junior.
De opdrachten zijn:
- Kies een figuur en kies de achtergrond;
- Laat de vis zwemmen in het water;
- Start het programma;
- Voeg een tweede figuur toe;
- Laat een krab verdwijnen en …
Downloadbaar lesmateriaal (52)Leerkracht -
CoderDojo: Tientallen handleidingen en didactisch materiaal om te leren programmeren
CoderDojo is een wereldwijde, door vrijwilligers geleide gemeenschap van gratis programmeerworkshops voor jongeren. CoderDojo organiseert met vrijwillgers gratis sessies om jongeren te leren programmeren. Een groot deel van het didactisch …
Downloadbaar lesmateriaal (35)Organisatie, firma, vzw -
Dag van Europa: Blue-Botkaarten
Tijdens de Dag van Europa hebben we met de leerlingen gewerkt met de Blue-Bot.
Thema Europa
- verbind het land met het bekendste eten
- verbind het land met een bekende plek of gebouw
Downloadbaar lesmateriaal (20)Leerkracht -
Maak een pixeltekening: Coderen zonder computer
Bij deze opdracht leren leerlingen coderen zonder computer. Op een speelse manier leren ze aan de hand van een raster en een getal een code omzetten naar een pixeltekening.
Downloadbaar lesmateriaal (219)Leerkracht -
Slangen en ladders: Aan de slag met de Bee-Bot
Met dit spel leren leerlingen de Bee-Bot of Blue-Bot gebruiken. Ze programmeren de stappen die ze op het spelbord moeten zetten om tot aan het einde te komen.
Downloadbaar lesmateriaal (41)ICT-coördinator -
Programmeren met Scratch: Handleiding en oefeningen
Deze handleiding toont je hoe je aan de slag gaat met de programmeertaal Scratch en legt je uit hoe je de belangrijkste stappen in Scratch uitvoert.
Scratch is een object-georiënteerde visuele programmeertaal die geschikt is voor het maken …
Downloadbaar lesmateriaal (36)Leerkracht, ICT-coördinator -
Scratchtoepassingen
Deze bijdrage bevat drie uitgeschreven oefeningen om meer met Scratch te doen:
- wiskunde quiz:
In deze handleiding gebruik je Scratch om een quiz of toets op te stellen waarin je basisbewerkingen kan laten genereren met willekeurige getallen. …
Downloadbaar lesmateriaal (26) - wiskunde quiz:
-
Kennismaken met programmerend denken: Spel
Een spel waarbij leerlingen kennismaken met programmerend of computationeel denken. Leerlingen volgen een uitgebreid stappenplan om Tim, de tijdreiskikker, een aantal bewegingen te laten uitvoeren. Het spel is gebaseerd op de Blue-bot en mijn …
Downloadbaar lesmateriaal (52)Leerkracht -
Klimaatopwarming: Programmeren met de Bee-Bot
Met deze opdrachtkaarten kan je via programmeren werken rond klimaatopwarming.
Downloadbaar lesmateriaal (22)Student (lerarenopleiding)