Digitale competenties waarmee je aan ICT-eindtermen werkt
Op 1 september 2019 startte de eerste graad van het secundair onderwijs met nieuwe eindtermen. Die eindtermen werden geformuleerd in functie van zestien sleutelcompetenties. In deze sleutelcompetenties komen ook heel wat eindtermen aan bod die met ICT te maken hebben.
Op deze pagina verzamelen wij voor jou alle leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer van de ICT-gerelateerde eindtermen.
In het totaal zijn er 382 nieuwe eindtermen. Vijftien daarvan hebben rechtstreeks met digitale competenties te maken. Bij vier andere eindtermen is onderliggende kennis van ICT noodzakelijk. Verder zijn er nog veertien ICT-eindtermen opgenomen als basisgeletterdheid. Voor de digitale competenties werd het Europese referentiekader The Digital Competence Framework for Citizens of kortweg DigComp gebruikt.
Om in al deze ICT-gerelateerde eindtermen structuur aan te brengen, kiezen we er ook hier voor om de digitale competenties voor leerlingen volgens het DigComp-framework te groeperen.
De vijf digitale competentiegebieden voor leerlingen zijn :
-
VEXcode VR - Hour of Code: Schoonmaken van koraalriffen
In deze activiteit programmeren leerlingen de VR oceaanreinigingsrobot om zo veel mogelijk afval te verzamelen en te verwijderen van de bodem van het Mangrove rif. …
Website -
Cleanopolis VR
Kapitein Clean heeft jouw hulp nodig. Jouw missie is om de stad Cleanopolis groener te maken. Een gevecht tegen de klimaatsveranderingen en de vervuilende wolk boven de stad.
App of software (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Malariaspot
Een serious game om meer zicht te krijgen op de mondiale problematiek van malaria.
App of softwareLeerkracht -
Merck PSE: Periodiek systeem
Met deze app kan je onder andere de molaire massa berekenen en informatie opzoeken over het atoom:
- elektronegatieve waarde,
- atoomstraal,
- ionisatie-energie,
- jaar van ontdekking,
- foto van de enkelvoudige stof.
App of softwareLeerkracht -
Solve the Outbreak
Dit leermiddel daagt leerlingen uit om een gesimuleerde epidemie aan te pakken en in te dijken. Daarbij is het de bedoeling dat ze zich grondig informeren, sleutels zoeken, data analyseren en vragen beantwoorden.
App of software (5)Leerkracht -
Bioluminiscentie: Creatures of light
Dit leermiddel biedt leerlingen de kans om de wereld te ontdekken van lichtgevende organismen.
App of softwareLeerkracht