Digitale competenties waarmee je aan ICT-eindtermen werkt
Op 1 september 2019 startte de eerste graad van het secundair onderwijs met nieuwe eindtermen. Die eindtermen werden geformuleerd in functie van zestien sleutelcompetenties. In deze sleutelcompetenties komen ook heel wat eindtermen aan bod die met ICT te maken hebben.
Op deze pagina verzamelen wij voor jou alle leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer van de ICT-gerelateerde eindtermen.
In het totaal zijn er 382 nieuwe eindtermen. Vijftien daarvan hebben rechtstreeks met digitale competenties te maken. Bij vier andere eindtermen is onderliggende kennis van ICT noodzakelijk. Verder zijn er nog veertien ICT-eindtermen opgenomen als basisgeletterdheid. Voor de digitale competenties werd het Europese referentiekader The Digital Competence Framework for Citizens of kortweg DigComp gebruikt.
Om in al deze ICT-gerelateerde eindtermen structuur aan te brengen, kiezen we er ook hier voor om de digitale competenties voor leerlingen volgens het DigComp-framework te groeperen.
De vijf digitale competentiegebieden voor leerlingen zijn :
-
SchooVR: Create your own virtual environments
Website where you can build VR environments yourself or find and use existing lessons in your own classroom.
Translated by
WebsiteTeacher, Other -
Skillville: Practicing Life Skills
Skillville is an online multimedia tool that aims to increase financial literacy and achieve cross-curricular attainment targets.
Financial education is the backbone of Skillville and integrates the other contexts of the cross-curricular attainment …
Translated by
Website (7) -
Autodesk SketchBook
Autodesk SketchBook is an intuitive painting and drawing app that turns your tablet into a digital sketchbook. The tools designed for (professional) artists, illustrators and designers are quite easy to use with fingers and/or a digital pen.
As …
Translated by
App or softwareOther function