Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Space for Kids
Kinderen ontdekken de ruimte op de kinderwebsite van het European Space Agency.
Op de spelletjespagina staan heel wat educatieve games en spelletjes waarmee leerlingen meer ontdekken over de ruimte.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
ZIM Emojitool: Ontdek de code van een emoji
Iedereen kent en gebruikt emoji's. Het wordt nog interessanter als je uitlegt hoe je de code van een emoji kan gebruiken in een app.
Ik ontwikkelde samen met ZIMjs.com/kids deze emojitool. Zo kan je onmiddellijk de code kopiëren naar andere …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Fake news en sociale media
Werkbundel en begeleidende PowerPoint rond fake news en sociale media. De PowerPoint begint met een instap waarbij leerlingen discussiëren over een mogelijke sanctie wat uiteindelijk Fake News blijkt te zijn. Hierna krijgen ze een reactie te …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
EDUbox Lezen: Tool
Met de EDUbox Lezen wil VRT - samen met Het Leesoffensief (samenwerkingsverband tussen de departementen Onderwijs en Vorming, Cultuur, Jeugd en Media, en Welzijn) - zoveel mogelijk leerlingen mobiliseren om te lezen, voor te lezen of samen te …
Interactieve oefening (3) -
Zo surfen je bso-leerlingen met een kritische blik
Hoe leer je leerlingen in het beroepssecundair onderwijs goed argumenteren, bewuste keuzes maken en alert omgaan met media? Drie leraren vertellen hoe zij in hun lessen werken aan de eindtermen kritisch denken en mediawijsheid.
Artikel -
Transpose: Chrome-extensie
Speel je wel eens mee met een YouTube-video om een liedje te oefenen of te leren van een muziekles? Als je een liedje in een andere toonsoort onder de knie moet krijgen, kun je dit hulpmiddel gebruiken om de toonhoogte aan te passen, een deel in …
App of softwareLeerkracht -
Mediawijs aan de slag met fake news: Cursus
Dagelijks krijgen we een overvloed aan digitale informatie te verwerken waarbij het vaak moeilijk is om betrouwbare informatie van nepnieuws te onderscheiden. Hoe kan jij je leerlingen effectief begeleiden om mediawijs te leren navigeren in deze …
Nascholing of activiteit -
WebTinq: Websites bouwen
WebTinq is een online HTML-editor voor kinderen. Leerlingen kunnen er webpagina's mee bouwen én publiceren. Een handige website-editor om leerlingen met echte code in html, css of js met mappenstructuur uit te leggen, zonder …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
belux.edmo: Monitoring desinformatie in België en Luxemburg
Disinfocheck is een platform waar verschillende organisaties uit België en Luxemburg factchecks verzamelen en waar je bij de tools enkele video's kan vinden hoe je bepaalde berichtgeving kan verifiëren.
In de toekomst wil het platform ook …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Privacy proof: Stappenplan bij online escaperoom
Deze documenten kan je gebruiken als stappenplan bij de online escaperoom Privacy proof van iToolBox. Omdat er twee lesuren nodig zijn om deze escaperoom te maken, kan je deze invulpagina's gebruiken om eerder gevonden antwoorden niet te verliezen.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Be smart: Stappenplan bij online escaperoom
Deze bijdrage bevat bestanden die als begeleiding kunnen dienen bij het volgen van de escaperoom Be Smart van ITOOLBOX.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Amai!: Kaartspel artificiële intelligentie
Probeer als eerste een slimme AI-oplossing te bouwen zoals een slimme koelkast, een voedingscoach of een afvalsorteerhulp. Dat doe je door de juiste kaarten te verzamelen. En let op dat je systeem niet crasht!
Het spel zit eenvoudig in elkaar met …
Fysiek materiaal