Virtual Reality in de klas
De voorbije jaren stortten grote bedrijven zoals Google of Facebook zich op virtual reality. De ontwikkeling van steeds meer verschillende VR-toepassingen en de toenemende populariteit van VR-headsets zoals de Oculus, HTC Vive of de goedkopere Google Cardboard doen vermoeden dat virtual reality zeker geen voorbijgaande hype is.
Maar wat kan VR betekenen voor het onderwijs?
Het gebruik van VR in de klas helpt niet alleen om de leerstof aantrekkelijker te maken maar verhoogt ook de betrokkenheid van je leerlingen en verbetert de leerresultaten. VR is bijvoorbeeld zeer geschikt om leerlingen virtuele excursies te laten maken. Virtual reality kan helpen om op school risicovolle taken toch op een veilige manier uit te voeren, bijvoorbeeld door leerlingen in de bouwsector op veilige manier op grote hoogte te leren werken in VR.
Op deze pagina verzamelen we interessante tools, tips en leermiddelen om met VR in de klas aan de slag te gaan.
-
Virtual Reality in de klas: Toepassingen en voorbeelden
Uitgebreide lijst met links naar verschillende virtualrealityapplicaties voor technische en algemene vakken. Je krijgt voorbeelden van VR voor volgende vakken:
- auto,
- hout en bouw,
- elektriciteit en centrale verwarming,
- STEM,
- wiskunde, …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Starten met VR in de klas: Infobundel
Deze bundel richt zich tot scholen die aan de slag willen gaan met Virtual Reality (VR) en meer specifiek met assemblagetaken in Virtual Reality. Je leest er o.a. over de geschiedenis van Virtual Reality en krijgt heel wat …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Virtual reality: Kolomboormachine
Dit filmpje geeft een impressie weer van de Virtual reality kolomboormachine app dat onze gamificator gemaakt heeft voor gebruik op de Oculus Quest.
Momenteel zijn we nog bezig met de fine-tuning maar binnenkort zal deze gratis beschikbaar …
Video (4)Directie -
Spatial Augmented Reality
In De Hoge Kouter Kortrijk, buitengewoon onderwijs, wordt Spatial Augmented Reality ingezet om leerlingen te ondersteunen bij assemblagetaken. De school participeert aan het COSMO-onderzoek waarbij de technologie verder op punt wordt gezet. Hoewel …
VideoLeerkracht -
Veiligheid aan de machine: InnoVET-project
Het project Veiligheid aan de Machine werd gerealiseerd in het kader van de projectoproep van InnoVET voor het academische jaar 2022-2023.
Richtpunt Campus Hamme heeft dit innovatieve project geïnitieerd en richt zich op het verbeteren van …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Virtual Reality in TA Keerbergen
Een goed praktijkvoorbeeld van TA Keerbergen waar meerdere leerlingen tegelijk kunnen werken in Virtual Reality. Meer informatie in het filmpje rond de aanpak en de voordelen van hun werkwijze.
VideoLeerkracht -
Optimalisatie van opleiding en begeleiding in de assemblage
COSMO (COgnitive Support in Manufacturing Operations) is een onderzoeksproject rond Augmented en Virtual Reality in de assemblage. Op de website kan je het onderzoeksproject volgen en naarmate het project vordert zal hier ook (gratis) …
WebsiteLeerkracht -
Woodcraft VR: Project InnoVET XR
Woodcraft VR is de VR-training om te leren werken met houtbewerkingsmachines.
In de training leer je op een veilige manier werken met de paneelzaagmachine en de freesmachine. Er zijn per machine diverse opdrachten zoals het wisselen van het …
Artikel -
Woodcraft VR: VR-training om te leren werken met houtbewerkingsmachines
Met Woodcraft VR leren je leerlingen in virtual reality om te werken met houtbewerkingsmachines. Tijdens de training leer je op een immersieve en veilige manier werken met de paneelzaagmachine en de freesmachine.
App of softwarePedagogisch begeleider -
VRiool: Project InnoVET
Binnen dit project ontwikkelde VTI Deinze, Scheppersinstituut Wetteren, Tectura Merelbeke en Richtpunt campus Eeklo een serious game VRiool gericht op de aanleg van een huisrioleringsnet. Leerlingen kunnen een huisrioleringsnet virtueel …
Artikel -
Augmented Reality: COSMO onderzoek
Hier wordt Spatial AR uit het COSMO-onderzoek kort voorgesteld om een eerste indruk te geven van wat dit inhoudt en hoe wij het inzetten.
VideoLeerkracht -
COSMO: Virtual reality en augmented reality
COSMO is een onderzoeksproject waarbij zowel bedrijven uit de maakindustrie, onderzoeksgroepen alsook secundaire scholen betrokken zijn.
ArtikelLeerkracht