-
Groepsspellen: Hersenkrakers en puzzels voor jong en oud
Op deze site vind je een verzameling hersenkrakers, puzzels, rebussen, droedels, breinbrekers, raadsels, tongbrekers, anagrammen, 24 games, quizvragen en woordgrappen.
WebsiteLeerkracht -
Goudvis: Indringende televisieportretten van Belgische topkunstenaars
Voor Goudvis volgde VRT een jaar lang een aantal Belgische topkunstenaars, op het toneel, in hun ateliers, tijdens repetities, achter de schermen … Maar ook hun privéleven wordt in beeld gebracht. Er zijn 19 afleveringen beschikbaar, …
Artikel -
Het kunstlab van M: De digitale kunstklas
Het kunstlab van M is een participatief platform. Het wil de blik van leerlingen verruimen en ze creatief en kritisch met beelden laten omgaan, ondersteund door artificiële intelligentie (AI).
Leerlingen leren kijken naar kunst in het …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Sammlungen Online: Nationale Musea in Berlijn
Website met onlinecollectie van de Nationale Musea in Berlijn. Deze nationale musea beschikken over vijftien collecties en vier instituten in Berlijn. Samen vormen ze een universeel museum dat in de loop der generaties is gegroeid om kunst- en …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Online leerplatform: Digitaal borduren
Borduren is het maken van versieringen met naald en garen op textiel, leer of andere ondergronden. Digitaal borduren doe je met een computeraangestuurde borduurmachine die via een softwareprogramma een steekbestand leest en borduurt met …
Website -
Draw for Change: Lespakket rond genderongelijkheid
Draw for Change inspireert leerlingen om op actieve manier op te komen tegen genderongelijkheid.
Het gratis pakket bestaat uit drie stappen:
Stap 1
Word ondergedompeld in het thema en de wereld van de cartoonisten.
Bekijk met je klas een van de …Website -
Moeten hoogbegaafde leerlingen ook tussenstappen noteren?
Hoogbegaafde leerlingen begrijpen soms niet waarom ze tussenstappen moeten noteren bij oefeningen. In dit artikel vind je tips over hoe je dit kan aanpakken in de klas.
Artikel (12)Ander -
AI in de kunst: STEM-project
Kunnen we kunst maken met artificiële intelligentie? Leerlingen uit de tweede en derde graad (secundair onderwijs) leven zich creatief uit met AI en reflecteren over het resultaat. Is dit kunst? Ook ontdekken ze hoe AI ons cultureel erfgoed …
Website -
Edu-games: Werkbladgenerator
Op deze Engelstalige website vind je letter games, word games, sentence games, math games, board games en online games.
App of software (5)Leerkracht -
Een modeontwerper voorstellen: Spreekbeurt
Aan de hand van deze site met stappenplan en extra informatie over de verschillende modeontwerpers, gaan je leerlingen aan de slag om een spreekbeurt voor te bereiden en te geven. De verschillende modeontwerpers die aan bod komen, zijn Karl …
WebsiteLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België
De collecties van de Koninklijke Musea zijn een afspiegeling van de geschiedenis van de beeldende kunst - schilderkunst, beeldhouwkunst, tekeningen - van de vijftiende eeuw tot vandaag: Vlaamse primitieven, Pieter Bruegel, Dirk Bouts, Peter Paul …
Website -
Mathigon: Visueel wiskundig materiaal
Website met materiaal om wiskunde uit het dagelijkse leven visueel te maken.
De website bestaat uit verschillende onderdelen:
- cursussen: (momenteel nog maar een beperkt aanbod aan) uitgewerkte leerpaden voor bepaalde wiskundige onderwerpen, die …
Website (7)Leerkracht