-
Welbevinden in een digitale wereld: Perspective paper
Het bevorderen van het welzijn van studenten in een digitale wereld gaat verder dan het beheren van de schermtijd in scholen. Welzijn kent vele facetten en omvat het tegemoetkomen aan de behoeften van leerlingen zelf, zodat elke leerling zich goed …
Artikel -
EVn'AR: Alternatieve aandrijftechnieken voor voertuigen met AR
EVn'AR is software voor Microsoft Hololens, tablet en smartphone. Met deze app maken leerling via augmented reality kennis met een elektrisch voertuig en een waterstofvoertuig. Ze ontdekken in deze applicatie de verschillende onderdelen van een …
App of software -
Aanvangsbegeleiding beginnende leerkrachten: Uitval en inductie van beginnende leerkrachten in Vlaanderen (Rapporten 2020, 2021)
In dit artikel vind je twee rapporten:
Aanvangsbegeleiding (inductie) van beginnende leerkrachten in Europese landen:
Dit rapport geeft een overzicht van verschillende systemen van aanvangsbegeleiding in andere Europese landen. Het rapport analyseert …Artikel -
Computationeel denken integreren met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden: Perspective paper
Hoe kunnen we computational thinking-vaardigheden integreren in andere vakken in de onderbouw van het secundair onderwijs? Ontdek het in de nieuwste European Schoolnet Perspective paper, met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden
Artikel -
Aanvangsbegeleiding van beginnende leerkrachten: Evaluatierapport
Dit rapport evalueert in welke mate de ontwerpversies van het inspirerend kader en de leidraden relevant waren voor de deelnemers van de pilootscholen. Op basis van deze resultaten werden de materialen aangepast.
Artikel -
Labster: Virtuele labo's
Een virtueel labo om volledig digitaal experimenten uit te voeren, vaardigheden te trainen en inzichten te verwerven.
Beschikbare simulaties, volgens thema:
- Algemene biologie,
- Algemene biochemie,
- Algemene chemie,
- Algemene organische chemie, …
App of software -
School FABLAB Virtual Reality
Deze applicatie is een prima instapper voor Virtual Reality (VR) en het verkennen van fablab-omgevingen. Fablabs (kort voor Fabrication Laboratories) zijn openbare digitale werkplaatsen waar mensen worden uitgenodigd om zelf dingen te maken door …
App of software -
Culture in the EFL classroom: How and why integrate culture in the EFL classroom?
Bennett, Bennett en Allen, (2003) zeiden ooit dat “een persoon die een taal leert zonder cultuur, het riskeert om een vloeiende dwaas te worden”. Een taal leren is inderdaad meer dan het aanleren van woordenschat en grammatica. …
Artikel -
Immersion Education in history classes: How and why acquire a second language through immersion?
De bachelorproef behandelt de huidige stand van zaken omtrent immersieonderwijs en het Europese CLIL-project. Dit betekent concreet dat CLIL (kort voor 'Content and Language Integrated Learning) vergeleken werd met andere programma’s en …
Artikel -
Shakespeare in art EFL education: Insight in use and relevance
Deze bachelorproef van Patrizio Prata wordt door PXL Education gedeeld in het kader van een project waarbij we bachelorproeven van studenten lerarenopleiding vlotter beschikbaar willen maken voor leerkrachten in de praktijk. Alle bachelorproeven …
Artikel -
Evolueer met jouw school door het evaluatiebeleid te evalueren
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Sleutel aan één aspect van het evaluatiebeleid en dat laat zich voelen in elk ander deel van het onderwijsbeleid. De ja-maar -en wat-als-reflexen …
Artikel