-
eDoecatie: Ik doe dus ik leer
De DOELAB-lessen zijn opgedeeld in zeven techniek werelden.
Je vindt er uitgewerkte lesmaterialen over:
- media en entertainment;
- ontwerpen en productie;
- voeding en natuur;
- high tech en science;
- energie;
- wonen, werken, verkeer;
- mens en …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Numerieke wiskunde met Python: Pythonprogramma's en handleiding
Deze handleiding behandelt een groot aantal computerprogramma's geschreven in Python die het manuele rekenwerk bij numerieke wiskunde vervangen. Je vindt hier een breed scala aan wiskundige toepassingen binnen de numerieke wiskunde. Voor bijna elk …
Downloadbaar lesmateriaalAndere functie -
Oktoberfoor: Rekenen op de kermis
Bundel over de kermis waarin volgende basisrekenvaardigheden aan bod komen:
- openingsuren,
- prijzen,
- recepten omrekenen,
- boodschappenlijstje maken.
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Digisprong Wiskunde
Op de website is een hele lijst aan tips and tricks te vinden die horen bij de leerplandoelen van de tweede graad. Er wordt stap voor stap bekeken hoe je, als leerkracht, een les rond functies en statistiek ICT-rijk kan aanpakken.
Alle …
WebsiteLeerkracht -
Wetenschappelijk rekentoestel van BookWidgets gebruiken: Handleiding
Dit is een handleiding bij het wetenschappelijk rekentoestel van BookWidgets. De leerlingen vinden dit initieel niet zo een handig rekentoestel omdat ze het niet gewoon zijn hier mee te werken en er vrij veel knoppen op staan die ze niet …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
eTeacher: Lespakket informaticawetenschappen
eTeacher biedt een online leerplatform met kant-en-klare lespakketten aan, volledig conform de nieuwste minimumdoelen informaticawetenschappen.
Experten programmeertalen en programmeeronderwijs van de KU Leuven bundelden hun expertise in …
Website -
AI in de kunst: STEM-project
Kunnen we kunst maken met artificiële intelligentie? Leerlingen uit de tweede en derde graad (secundair onderwijs) leven zich creatief uit met AI en reflecteren over het resultaat. Is dit kunst? Ook ontdekken ze hoe AI ons cultureel erfgoed …
Website -
Computationeel denken in STEM: Leerpaden Python
Tegenwoordig hebben alle wetenschappen een computationele tak, wetenschappers gebruiken steeds meer de computer om hun wetenschappelijk onderzoek vooruit te helpen. Het zijn trouwens niet enkel exacte wetenschappers, maar ook …
Website -
Python in de wiskundeles
Bij het aanbrengen van een nieuw onderwerp in de wiskundeles wil je als leerkracht graag dat leerlingen begrijpen wat er gaande is. Door ze zelf te laten rekenen aan de hand van bevattelijke voorbeelden krijgen ze inzicht in de nieuwe …
Website -
Het spel Space Invaders bouwen: Stappenplan Scratch
Een stappenplan om met Scratch een spelletje Space Invaders te bouwen.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
De vulgreep gebruiken in Excel: Stappenplan
Leer stapsgewijs de vulgreep gebruiken in Excel.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Tabellen en grafieken maken in Excel: Tutorial
Op basis van gegevens die leerlingen verzamelen, maken ze tabellen en vervolgens passende grafieken.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Organisatie, firma, vzw