-
Wordle voor Klassieke Talen: Educatief spel
Verrijk uw lessen met Latijnse Wordle, een kleine alternatieve twist op een educatief spel voor leerlingen en docenten. Ontdek dagelijks nieuwe Latijnse woorden, personaliseer uw 'woord van de dag' en leer zo al spelend bij.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Goudvis: Indringende televisieportretten van Belgische topkunstenaars
Voor Goudvis volgde VRT een jaar lang een aantal Belgische topkunstenaars, op het toneel, in hun ateliers, tijdens repetities, achter de schermen … Maar ook hun privéleven wordt in beeld gebracht. Er zijn 19 afleveringen beschikbaar, …
Artikel -
De Vlaamse Hogescholenraad: Vakdidactische database
Ontdek een waaier aan vakdidactisch materiaal van leerkrachten voor leerkrachten. Deze database biedt inspiratie aan (toekomstige) praktijkleerkrachten tweede en derde graad in de nijverheidsvakken:
- bouw,
- elektriciteit,
- elektromechanische …
WebsiteLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Breng Griekse mythes tot leven met AI!
In dit artikel lees je over een lesaanpak waarbij leerlingen kennismaken met drie mythes: de mythe over Scylla en Charybdis en twee over koning Midas, met zijn ezelsoren of zijn kenmerkende golden touch. Ze ontdekken de personages en …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Draw for Change: Lespakket rond genderongelijkheid
Draw for Change inspireert leerlingen om op actieve manier op te komen tegen genderongelijkheid.
Het gratis pakket bestaat uit drie stappen:
Stap 1
Word ondergedompeld in het thema en de wereld van de cartoonisten.
Bekijk met je klas een van de …Website -
Breng de Chimaera en AI in jouw klas!
Artikel over een lesproject waarbij kennis wordt gemaakt met de Griekse held Bellerophon, zijn vliegend paard Pegasus en de verschrikkelijke Chimaera. Griekse mythes worden zo gecombineerd met artistieke vorming en artificiële intelligentie …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
AI in de kunst: STEM-project
Kunnen we kunst maken met artificiële intelligentie? Leerlingen uit de tweede en derde graad (secundair onderwijs) leven zich creatief uit met AI en reflecteren over het resultaat. Is dit kunst? Ook ontdekken ze hoe AI ons cultureel erfgoed …
Website -
DUAMotiv: Projectfiches
Ondersteunend materiaal gemaakt door vakleraars, trajectbegeleiders en technisch adviseurs voor scholen die studierichtingen in de auto-industrie aanbieden binnen het studiedomein STEM. De focus ligt op vaardigheden en onderliggende kennis.
WebsiteLeerkracht -
CiSTEM²: Samenwerkingsplatform
CiSTEM² is een Engelstalig online platform waarop STEM-leerkrachten met verschillende achtergronden samen kunnen werken aan geïntegreerde STEM-projecten. Dit platform vertrekt vanuit de eindtermen en een reële uitdagingen, die …
WebsiteAndere functie -
Latijn en Game Design: Project Nicolai Klimii
Latijn en programmeren, het lijken schijnbare tegenpolen die je niet meteen in dezelfde context zou gebruiken. Dit gameproject, dat een samenwerking vormt tussen de Educatieve Master UGent en het Sint-Lievenscollege bewijst het tegendeel. Door een …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
GameMeester: Educatieve spelletjes
Op de website van GameMeester vind je volgende spelletjes:
- muisvaardigheden oefenen;
- app om Latijnse verbuigingen te oefenen;
- app om spelling te oefenen;
- app rond letterherkenning;
- ...
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Train je eigen zelfrijdende auto: AI in de klas
Zelfrijdende voertuigen spreken tot onze verbeelding. We zien de technologie opduiken in verschillende vormen zoals auto’s en bussen, maar ook in grasmaaiers, stofzuigers en op de werkvloer. Wanneer we onder de motorkap kijken naar de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, …