-
Dag van Europa: Blue-Botkaarten
Tijdens de Dag van Europa hebben we met de leerlingen gewerkt met de Blue-Bot.
Thema Europa
- verbind het land met het bekendste eten
- verbind het land met een bekende plek of gebouw
Downloadbaar lesmateriaal (20)Leerkracht -
Kwartetspel Tweede Wereldoorlog maken: Afbeeldingen zoeken en invoegen
Dit is een kwartetspel over de Tweede Wereldoorlog zonder afbeeldingen. Bij elk onderdeel van het kwartet staat een duidelijk omschreven opdracht.
Bron: Kennismaken : Kwartetspel door Marie-Kristine Blindeman.
Downloadbaar lesmateriaal (21)Leerkracht -
Zo denkt een computer: Programmeren en computationeel denken in het onderwijs
Zo denkt een computer biedt lagere en secundaire scholen informatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten om leerlingen de basisprincipes van computationeel denken en programmeren bij te brengen. Op die manier kunnen scholen hun leerlingen wegwijs …
Downloadbaar lesmateriaal (19) -
Stappenplan: Hoe ga je aan de slag met Scoodle Play?
Je krijgt stap voor stap instructies om in te loggen en te oefenen op Scoodle Play van Plantyn.
Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht -
Stappenplan en correctiesleutel bij Blockly Games
Op de website Blockly Games leer je stap voor stap programmeren.
In dit leermiddel vind je een stappenplan en correctiesleutels bij de spelletjes :
- doolhof,
- vogel,
- schildpad,
- film.
- muziek.
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
Nomofobietest: Verslaafd aan je smartphone? - Explobots
Aan de hand van dit werkblaadje kunnen de leerlingen een nomofobietest afleggen om zo te ontdekken of ze verslaafd zijn aan hun smartphone of niet.
Downloadbaar lesmateriaal (9) -
Starten met VR in de klas: Infobundel
Deze bundel richt zich tot scholen die aan de slag willen gaan met Virtual Reality (VR) en meer specifiek met assemblagetaken in Virtual Reality. Je leest er o.a. over de geschiedenis van Virtual Reality en krijgt heel wat …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Spreken met beelden
Met deze fiches kunnen kinderen hun emoties verbeelden door het gebruik van symbolen.
Een handige toepassing als evaluatie van een specifieke opdracht of kennismaking met een nieuwe omgeving. Leerlingen kunnen zonder woorden aantonen wat ze leuk …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Andere functie -
Toolkit multimedia-animator: Speels programmeren met kinderen
Maks vzw leidde voor het Europese project Codinc tientallen Brusselse jongeren op tot multimedia-animator. Zij leerden op hun beurt kinderen van de lagere school op een speelse manier coderen en programmeren.
We sloegen twee vliegen in …
Downloadbaar lesmateriaal -
EV'nAR: Handleiding
EV'nAR is een AR-tool die je kan gebruiken op de Microsoft Hololens, smartphone en tablet. Met behulp van deze app kan de leerling via augmented reality kennis maken met een elektrisch voertuig en een waterstofvoertuig.
Downloadbaar lesmateriaal -
Intro programmeren: Theorie lussen en condities
Dit zijn twee demo-oefeningen om samen met leerlingen condities en lussen te leren kennen.
Na deze les kunnen de leerlingen aan de slag met de oefening Dinobal.Downloadbaar lesmateriaal -
Doorkijkcompressor: Project InnoVET XR
Dankzij dit project werd een Mixed Reality toepassing gecreëerd om leerlingen en leerlingen aan de slag te laten gaan met de schroefcompressor. In eerste instantie kunnen leerlingen naar de belangrijkste onderdelen kijken via een individueel …
Artikel