-
EV’nAR 2.0: Project InnoVET XR
In het project wordt via MS hololens, tablet en smartphone (IOS en Android) lesondersteunend materiaal geboden rond alternatieve aandrijvingstechnieken in het autotechnisch onderwijs. Leerlingen leren klassikaal of zelfstandig in een zo …
Artikel -
Woodcraft VR: Project InnoVET XR
Woodcraft VR is de VR-training om te leren werken met houtbewerkingsmachines.
In de training leer je op een veilige manier werken met de paneelzaagmachine en de freesmachine. Er zijn per machine diverse opdrachten zoals het wisselen van het …
Artikel -
Veiligheid en instructie aan de machines via AR: Project InnoVET
Binnen dit project werd een Augmented Reality (AR) ontwikkeld om veilig te werken met machines in het machinepark van een school. De filmpjes met handleiding worden als lessenpakket beschikbaar gesteld. De nadruk in dit project ligt op …
Artikel -
Train je eigen zelfrijdende auto: AI in de klas
Zelfrijdende voertuigen spreken tot onze verbeelding. We zien de technologie opduiken in verschillende vormen zoals auto’s en bussen, maar ook in grasmaaiers, stofzuigers en op de werkvloer. Wanneer we onder de motorkap kijken naar de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
VRiool: Project InnoVET
Binnen dit project ontwikkelde VTI Deinze, Scheppersinstituut Wetteren, Tectura Merelbeke en Richtpunt campus Eeklo een serious game VRiool gericht op de aanleg van een huisrioleringsnet. Leerlingen kunnen een huisrioleringsnet virtueel …
Artikel -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
COSMO: Virtual reality en augmented reality
COSMO is een onderzoeksproject waarbij zowel bedrijven uit de maakindustrie, onderzoeksgroepen alsook secundaire scholen betrokken zijn.
ArtikelLeerkracht -
iPadbeleid: Verticale lijn muziek maken
De iPad is een ICT-middel dat we kunnen inzetten om doelen te bereiken. Wanneer je de iPad doelgericht wil inschakelen in de klas en op school, is het aangewezen om buiten de klasmuren te kijken. Zo voorkom je dat bepaalde apps in verschillende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
HOWEST behoort tot de internationale top met de opleiding tot Technical Artist
De Hogeschool West-Vlaanderen (HOWEST) is dé pionier op het vlak van 3D-toepassingen in ons land en scoort ook internationaal hoge ogen met deze opleiding. Diverse Digital Arts and Entertainment (DAE) afgestudeerde Belgen bekleden topfuncties …
ArtikelAnder -
Sp@ce: eTwinning voor kleuters
Ieder schooljaar werken de kleuterleidsters van de derde kleuterklas een thema uit rond de ruimte. De kleuters zijn er steeds enorm door geboeid. Bovendien is de Belgische astronaut Frank De Winne op 27 mei 2009 naar de ruimte vertrokken om er zes …
Artikel (12)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
08. Logisch rangschikken: ICT Springplank Kleuters
Leren structureren komt in een aantal ontwikkelingsdoelen voor (zie eindtermen).
Zo gaan kleuters hier a.h.v. de bijgevoegde software en presentatie:
- Een beperkt aantal vaste gebeurtenissen in het verloop van hun dag in een juiste volgorde …
Artikel (7)School/onderwijs -
05. Eenvoudige kleuroefeningen: ICT Springplank Kleuters
Basisactiviteiten in een kleuterklas zijn het werken met kleurboeken, het samenstellen van puzzels, het maken van allerlei constructies of het logisch rangschikken van elementen.Het hanteren van een digitaal kleurboek betekent niet dat de …
ArtikelSchool/onderwijs