-
AI in onderwijs: Hoe verandert het een leeromgeving?
Welke AI-systemen worden gebruikt in het onderwijs, en met welk resultaat? Wie is er allemaal (in)direct betrokken in de ontwikkeling en het gebruik van die systemen, en met welke gegevens worden ze gevoed?
Dit kom je te weten in deze brAInfood, …Artikel -
Lerend Netwerk XR: Overzicht projecten 2023-2024
In bijhorend document vind je een overzicht terug van de XR-projecten waaraan 25 Vlaamse scholen werken tijdens het schooljaar 2023-2024. De projecten worden op het einde van dit schooljaar voorgesteld.
Voor elk project maken zij een bijhorende …
Artikel -
Digitale leerpaden in de zachte sector in het technisch en beroepsonderwijs: Project Innovet
Artikel waarin je meer te weten komt over het Innovet-project Digitale leerpaden in de zachte sector in het technisch en beroepsonderwijs. Het project focust op digitale leerpaden en praktijkgerichte vormingen in de zachte sector. Er werden …
Artikel -
Update VRiool: Project InnoVET XR
Met dit vervolgproject werd de virtual reality applicatie VRiool uitgebreid met extra inhoud.
VRiool gaat over de aanleg van een huisrioleringsnet. Leerlingen kunnen een huisrioleringsnet virtueel aanleggen, inclusief het plaatsen van controleputten, …
Artikel -
EV’nAR 2.0: Project InnoVET XR
In het project wordt via MS hololens, tablet en smartphone (IOS en Android) lesondersteunend materiaal geboden rond alternatieve aandrijvingstechnieken in het autotechnisch onderwijs. Leerlingen leren klassikaal of zelfstandig in een zo …
Artikel -
The Welding Machine: Project InnoVET XR
Lassen, iedereen weet wel wat het is. Weinigen kunnen het en nog minder zijn er beschikbaar op de arbeidsmarkt. De opleiding kost handen vol geld. Met deze nieuwe VR-applicatie leren leerlingen en leraren halfautomatisch lassen in een veilige …
Artikel -
Learning Bridge 2.0: Project InnoVET XR
Het is niet altijd gemakkelijk om de leerlingen goede EHBO vaardigheden aan te leren. Via dit project kunnen leerling in een veilige virtuele omgeving deze skills leren kennen en zelfstandig inoefenen met een evaluatie op het einde van de rit. …
Artikel -
VR Bouwknopen: Project InnoVET XR
Binnen dit project werd een VR-applicatie ontwikkeld waarin naast aanschouwelijkheid, ook de mogelijkheid wordt toegevoegd om bouwknopen virtueel stap per stap op te bouwen én deze te manipuleren. Zo kan de onzichtbare werking en technisch …
Artikel -
VR systeembekisting: Project InnoVET XR
Dit project resulteerde in een VR-applicatie over systeembekisting, waarin leerlingen virtueel een kolom- en balkbekisting leren opbouwen.
De tool is beschikbaar via de XR-uitleendienst van de Regionale Technologische Centra (RTC). Dit kan binnen RTC …
Artikel -
Woodcraft VR: Project InnoVET XR
Woodcraft VR is de VR-training om te leren werken met houtbewerkingsmachines.
In de training leer je op een veilige manier werken met de paneelzaagmachine en de freesmachine. Er zijn per machine diverse opdrachten zoals het wisselen van het …
Artikel -
VR D-Montage: Project InnoVET
Het belang van onderhoud aan mechanische aandrijvingen blijft een cruciaal onderdeel in de industrie. Montage- en demontagetechnieken bijbrengen aan leerlingen is dan ook een noodzaak. Met dit project werd een VR-applicatie ontwikkeld met real …
Artikel -
Veiligheid en instructie aan de machines via AR: Project InnoVET
Binnen dit project werd een Augmented Reality (AR) ontwikkeld om veilig te werken met machines in het machinepark van een school. De filmpjes met handleiding worden als lessenpakket beschikbaar gesteld. De nadruk in dit project ligt op …
Artikel