Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Gratis kranten en tijdschriften doorzoeken via het krantenarchief van de bib
Meer actualiteit in je les? Doorzoek gratis miljoenen artikels uit Belgische kranten & tijdschriften met het digitale krantenarchief van de bib. Met je Mijn Bibliotheek-profiel heb je altijd toegang, waar je ook bent. Op school moet je …
Aankondiging (4) -
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
Nieuwe oefenmogelijkheden op Het Archief voor Onderwijs, in de uitgebreide leerlingenruimte voor secundair
Laat je leerlingen zelf veilig op zoek gaan naar filmpjes en geluidsfragmenten: met zoekoefeningen krijgen ze een eigen zoekbalk en beperkte filters. Ze kunnen dat materiaal ook samenbrengen in een eigen collectie, met extra uitleg en een logisch …
Aankondiging -
Friend Zone: Online escapegame
In samenwerking met IBM, Child Focus en Luca ontwikkelde Technopolis een unieke online escape game voor klassen. Een nieuw sociaal media platform en verborgen IP-adressen vormen het voorwerp van een digitale en sociale beproeving die aansluit bij …
Aankondiging (8) -
Registreer je vanaf 24/08/2020 opnieuw voor gratis Alinea of Kurzweil 3000
LeesVoor!Vlaanderen (Initiatief van de Vlaamse overheid) biedt voor het vierde jaar gratis voorleessoftware voor alle leerlingen met een geldig attest, ook voor OKAN & leerlingen van het buitengewoon onderwijs.
Met Alinea of Kurzweil 3000 heb je …
Aankondiging -
Lees Wablieft helemaal online!
Wablieft brengt al 34 jaar nieuws in duidelijke taal. Dat lees je elke woensdag in de Wablieft-krant. Elke twee weken is er ook Wablieft Start, een krant die nog eenvoudiger is.
Al het nieuws uit de Wablieft-krant en Wablieft …
Aankondiging (23)