-
Typeles online
Typeles online is een gratis typecursus voor jong en oud. Je leert blind typen met 10 vingers. Er zijn verschillende toetsenbordindelingen en kleurschema's ter beschikking.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht, Ander -
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Weekplanning in Excel: Sjabloondocument
Eenvoudig opgemaakt Excelbestand met een weekplanning voor de eerste periode van het schooljaar tot aan de herfstvakantie.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Overzicht SprintPlus
Dit overzicht toont alle beschikbare hulpmiddelen om met SprintPlus aan de slag te gaan. Gebruik hem digitaal: klik op het item dat je nodig hebt en je wordt er meteen naartoe gebracht.
Downloadbaar lesmateriaal -
Muziekmaatje: QR-code met playlist met rustige muziek
Een handig kaartje voor leerlingen die tijdens zelfstandige momenten naar rustige muziek willen luisteren. Er komen regelmatig nieuwe liedjes in de playlist om het interessant te houden en via de QR-code krijgen ze gemakkelijk toegang.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Sneltoetsen in Windows: Poster
Worden jij en jouw klas ook echte Windows shortcut- of sneltoetshelden? Op deze poster van Nie Normaal Digitaal vind je een overzicht van nuttige sneltoetscombinaties of shortcuts in Windows.
Downloadbaar lesmateriaal (9) -
Liedjes schrijven en functies: Computationeel denken
De nadruk ligt hier op het ontdekken van herhalende patronen in een muzieknummer. We passen dit toe op songteksten.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Eindproject: Leren programmeren en coderen
Als je alle vorige leerpaden hebt gevolgd, kan je hier aan de slag voor het maken van een eindproject.
Je leert het proces van het ontwerpen, ontwikkelen en presenteren van nieuwe projecten kennen.
Eerst bestudeer je enkele …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
De teller lus: Leren programmeren en coderen
Het leerpad focust op het gebruik van for loops, de teller lus.
Je leert in de eerste les een oplopende variabele gebruiken om meer gecompliceerde codepuzzels op te lossen.
In de tweede les oefen je de teller lus te gebruiken. Je probeert de …Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Variabelen: Leren programmeren en coderen
Dit leerpad focust op het gebruik van variabelen.
In de eerste les oefen je variabelen in Sprite Lab.
Je verkent in de tweede les repetitieve designs met behulp van variabelen. Je ontdekt hoe de variabelen code gemakkelijker te schrijven en …Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Functies: Leren programmeren en coderen
In het leerpad ontdek je dat functies nuttig kunnen zijn.
Daarvoor gebruik je bepaalde functies bij de artiest. Vervolgens ga je aan de slag met andere soorten functies om de boer te helpen zijn gewassen te oogsten.
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Conditionals 2: Leren programmeren en coderen
Het leerpad leert je werken met conditionals.
Je helpt in de eerste les de boer met het vullen van gaten en het graven van aarde, zelfs als ze de grootte van de gaten of de hoogte van de hopen aarde niet kennen. Om de codeerpuzzels op …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw