-
Sociale robot: Leerpad
Dit leerpad helpt jou als leerkracht om het STEM-project 'Sociale robot' voor te bereiden. In dit project ontwerpen, programmeren en bouwen leerlingen een sociale robot, die moet voldoen aan bepaalde (zelfgekozen) criteria. Een bonus bij …
tot
Nascholing of activiteit -
Microsoft Forms voor beginners: MOOC
Binnen onze hedendaagse samenleving is het belang van digitale competenties enkel maar toegenomen. Deze MOOC helpt je bij het opfrissen en aanleren van de basisvaardigheden van Microsoft Forms.
Je leert hierbij over volgende topics:
-
…
tot
Nascholing of activiteit -
Network security
Deze workshop is ideaal voor leerlingen uit de derde graad met een interesse in informatica en techniek.
Tijdens deze workshop leer je alles over network security. Wat is hacking en hoe kan je dit voorkomen? Concreet zal je een aantal aanvallen …
tot
Nascholing of activiteit -
Bouw je eigen filmzoek-app
Tijdens deze "hands-on" workshop ontdekken we de verschillende web-technologieën waarmee websites en webapps worden gebouwd.
We maken gebruik van een online film-bibliotheek en voorzien een grafische schil om onze filmzoek-app vorm te geven. We …tot
Nascholing of activiteit -
EU Code Week 2022: Toolkit
Informatiebundel over wat je als leerkracht of school kan doen om deel te nemen aan de EU Code Week 2022. Je krijgt tips over het organiseren van een codeeractiviteit en wat je daarvoor nodig hebt.
In dit document vind je daarnaast tips en links …Downloadbaar lesmateriaal -
Slimmer zoeken op het web: Workshop
Zoeken op het internet is ondenkbaar zonder zoekmachines. Google is daarbij marktleider. Maar op basis van welke criteria biedt Google zijn zoekresultaten aan? En hoe kun je zelf gerichter en slimmer zoeken met Google? In deze workshop gaan we …
Nascholing of activiteit -
In vogelvlucht: Lesidee
De leerlingen vertrekken van luchtfoto's en zetten hun observaties om in een grondplan of 3D-voorstelling. Schaal, vogelperspectief ... komen aan bod.
Als extra: hoe maak je een blauwdruk?
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Informatievaardigheden: Zoekplan
Het zoekplan informatievaardigheden is een stappenplan om leerlingen te ondersteunen bij een opdracht om informatie op te zoeken.
Dat opzoekwerk begint breed, maar spitst zich dan toe op voornamelijk digitale bronnen. Bij elke stap kan de leerling …
Downloadbaar lesmateriaal (20) -
Programmeeroefeningen
Wil je werken met Arduino, Makey Makey, Micro:bit of Scratch? Deze oefeningen van CoderDojo helpen kinderen om spelenderwijs te programmeren. Het materiaal is onderverdeeld in starter, gevorderd en expert. De oplossingen zijn beschikbaar.
Downloadbaar lesmateriaal (10) -
Intro programmeren: Theorie lussen en condities
Dit zijn twee demo-oefeningen om samen met leerlingen condities en lussen te leren kennen.
Na deze les kunnen de leerlingen aan de slag met de oefening Dinobal.Downloadbaar lesmateriaal -
Intro programmeren: Lussen en condities oefenen
Les met een oefening waarbij leerlingen condities en lussen combineren. Om dit te oefenen maken ze het spel Dinobal
Het lesmateriaal omvat:
- Lesvoorbereiding
- Opgave en oplossing van de oefening
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Intro programmeren: Les 1 niveau DigiHeroes
Les 1, intro programmeren, niveau ByteBusters:
- kennismaking met Scratch;
- concept sequentie;
- lussen.
Het lesmateriaal omvat:
- de lesvoorbereiding;
- de sb2-files voor de kinderen (Scratchfiles met oefeningen, die ieder kind kan opladen in …
Downloadbaar lesmateriaal (4)