Latijn en Game Design: Project Nicolai Klimii


Latijn en programmeren, het lijken schijnbare tegenpolen die je niet meteen in dezelfde context zou gebruiken. Dit gameproject, dat een samenwerking vormt tussen de Educatieve Master UGent en het Sint-Lievenscollege bewijst het tegendeel. Door een game te ontwerpen waarin leerlingen met hun kennis van het Latijn enkele levels proberen uit te spelen, hopen we deze twee werelden dichter bij elkaar te brengen.

Als achtergrond van de game wordt het achttiende-eeuwse verhaal van Ludvig Holberg gebruikt, Nicolai Klimii iter subterraneum. Het verhaal bevat fantasierijke ontmoetingen van Nicola met gekke wezens, wat meteen ook het visuele aspect van de game verhoogt. Bij het spelen krijgen leerlingen een boekje met allerlei opgaves over de herhaling van de losse ablatief. Aan het einde van de game moeten ze in staat zijn om: een losse ablatief te herkennen in een zin, de juiste tijdsverhouding te benoemen, deze losse ablatief correct te vertalen en inhoudelijke begripsvragen over de tekst op te lossen.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht, ICT-coördinator, …

Ontdek ook