ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
MyLens: Artificial intelligence creates timelines
MyLens is a free artificially intelligent tool to generate timelines on any topic.
The AI generates a timeline of important events on the requested topic.Check out this example about World War I in Belgium .
Translated by
App or software (3)Teacher, ICT co-ordinator, … -
AIVA: Making music using artificial intelligence
AIVA is an artificially intelligent tool, ideal for classical and film music, making it particularly suitable for music education and projects.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator, … -
Suno: Making songs with artificial intelligence
Suno is an artificially intelligent music tool that focuses on simplicity and accessibility, perfect for teachers without a musical background.
You can easily write your own song to use in class.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator, … -
Gamma: Creating presentations with artificial intelligence
Artificial intelligence can be of help to teachers and students. With Gamma you can create presentations in no time.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Matatalab TaleBot: Programmable robot
Create your own interactive stories through coding: Matatalab Tale-Bot Pro is a learning robot set for young children. Thanks to innovative technology and a wide range of cross-curricular interactive cards, children can learn basic coding concepts …
Translated by
Tangible material -
Matatalab VinciBot
Matatalab VinciBot is a robot set for students aged 8 and over. This set can do more than any other comparable set.
The Matatalab VinciBot Set has diverse and rich functionality, open extensibility and excellent quality.
With its graphics and Python …Translated by
Tangible material -
Introduction to machine learning
With these two tools you can give young students a taste of machine learning . It's a good way to show how these systems are trained. I provided these two English-language web tools with a Dutch-language video with explanations.
Translated by
App or software (3)ICT co-ordinator, System administrator -
BBC Micro:bit V2 Club: Bundle
The BBC Micro:bit Club Bundle is a suitable package to start with the Micro:bit in education.
The Club Bundle consists of:
- 10 micro:bits;
- 10 USB cables;
- 10 battery holders;
- 20 AAA batteries;
- You can request lesson plans via the website .
You can use …
Translated by
Tangible material -
Toddlers go digital: Conceptual formulation and tablet
In the series of tips for juvenile juveniles and masters, we put messages in the viewer that appeared on Kleutergewijs , a blog about research and innovation in kindergarten education. This contribution deals with the use of tablets in the …
Translated by
ArticleTeacher, ICT co-ordinator, … -
Matatalab: Coding and programming for pre-primary and primary education
Matatalab is an educational coding game suitable for children aged 4 - 9 years. This game stimulates cognitive skills, creativity and imagination and teaches children the first steps of coding and programming. No PC or tablet is used, we also call …
Translated by
Tangible material -
Quality and use of online information for children.
An extensive semi-scientific article in English about children's information on the web, with an analysis of the Dutch-language offer and use.
Summary:
A participant observation and literature review of best practices in information literacy, …
Translated by
ArticleOrganisation, company, NPO