ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Learn to program with Mind+
Mind+ is a programming tool that allows you to program an application by dragging and clicking coding blocks. Mind+ has countless tutorials, example projects and a large community for learning to program.
Mind+ supports a wide range of hardware, such …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Coding Park: Learning to program
Coding Park is a coding platform where students learn to code and think computationally. Visual blocks or Python are used. You can get started right away in the free programming environment. If you, as a parent or teacher, want to monitor the …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
MicroBlocks: Learning to program
MicroBlocks is a free, Scratch-like programming language for learning to work with educational microcontroller boards such as the Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express and many others. MicroBlocks is a live programming system.
Click on a …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
MyLens: Artificial intelligence creates timelines
MyLens is a free artificially intelligent tool to generate timelines on any topic.
The AI generates a timeline of important events on the requested topic.Check out this example about World War I in Belgium .
Translated by
App or software (3)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Talkr: Let pictures talk
The Talkr app allows you to let photos speak. By importing your own or other photos, you bring the character in the photo to life, as it were.
The Talkr Live app offers the same possibilities. However, it is possible to record live. When using the app …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Open Roberta: Programming Tool
Open Roberta is an online application that allows users to program robots and microcontrollers. The script can be built with blocks or with code. You can also view the configuration of your device and perform a digital simulation.
Translated by
App or softwareTeacher -
Coding with Chrome: Extension
Coding with Chrome is an extension that teaches you how to code and program in the Chrome browser. The extension provides you with a user-friendly educational coding environment (IDE) that you can even use offline.
Translated by
App or softwareICT co-ordinator, System administrator -
Anne Frank House in virtual reality
Explore the hiding place of Anne Frank and her family in virtual reality via the Anne Frank House VR app. The app provides a special insight into the hiding place of Anne Frank and the seven other people in hiding in the Secret Annex.
In the VR app, …
Translated by
App or software (6)Other function -
Bomberbot: Learning to program
A fully developed teaching method to teach children to program.
No IT knowledge is required for this!Complete lesson plans and presentations to get you started right away. There are more than three hundred levels in the online game for students with …
Translated by
App or software (4)Teacher, ICT co-ordinator -
Scratch: Creative learning community with shared programming projects, graphical programming tool
Would you like to master the basics of programming with your students? Then use Scratch. Scratch is a graphical programming environment. You can create short games and edit other people's programs via Scratch.
Translated by
App or softwareSchoolboard