ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Apps voor kleuters en lager onderwijs: Overzicht
In dit document vind je een overzicht van apps voor kleuters en lager onderwijs.
Downloadbaar lesmateriaal (55)Leerkracht, ICT-coördinator -
Grafisch programmeren: Scratch
Uitgewerkte oefening waarbij Scratch als grafische programmeertaal wordt gebruikt.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Excel: Basis
Document over de basiskenmerken van Excel. Ieder onderdeel (slepen, rekenen, formules en grafieken) bevat een gelijkaardige indeling:
- wat is het;
- hoe doe je dit;
- oefenen.
Downloadbaar lesmateriaal (89)Leerkracht, Ander -
Scratchtoepassingen
Deze bijdrage bevat drie uitgeschreven oefeningen om meer met Scratch te doen:
- wiskunde quiz:
In deze handleiding gebruik je Scratch om een quiz of toets op te stellen waarin je basisbewerkingen kan laten genereren met willekeurige getallen. …
Downloadbaar lesmateriaal (26) - wiskunde quiz:
-
Geïntegreerde ICT-opdrachten: Cursus
ICT wordt geïntegreerd in alle leerdomeinen. Bij het samenstellen van deze handleiding werd rekening gehouden met de ICT-diamant. Op die manier zorgen deze opdrachten ervoor dat alle eindtermen in de loop van het schooljaar aan bod komen. …
Downloadbaar lesmateriaal (64)Leerkracht, ICT-coördinator -
Pi ontdekken met Google Docs
In deze beknopte handleiding wordt in drie stappen (1. vooropdracht, 2. werk in de computerklas, 3. achteraf) uitgelegd hoe je jouw leerlingen het getal pi zelf kan laten ontdekken.
In deze bijdrage vind je ook een opdrachtenblad waarop de voortaak …
Downloadbaar lesmateriaal (17)School/onderwijs -
Excel: Stappenplan
Leerlingen leren werken met Excel. Ze vullen de gegevens in van een verkoopsactie en leren:
- het totaal berekenen,
- het gemiddelde berekenen,
- de winst berekenen,
- de gegevens omzetten in een grafiek.
Downloadbaar lesmateriaal (41)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Kodable: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt uit hoe je met de app Kodable kan leren programmeren.
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Daisy the Dinosaur: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt uit hoe je met de app Daisy the Dinosaur kan leren programmeren.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Lightbot: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt uit hoe je met de app Lightbot kan leren programmeren.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Probot: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzing naar leerplandoelen en eindtermen legt uit hoe je kan werken met de Probot. De Probot is de grote broer van de Beebot en is een fijne tool waarmee kinderen kunnen leren programmeren.
De fiche wordt gebruikt in de …Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Werken met Audacity: Stappenplan
Met dit stappenplan kunnen kinderen aan de slag met Audacity. Audacity is een gratis programma waarmee je geluiden in verschillende sporen kan opnemen.
Downloadbaar lesmateriaal (21)Leerkracht