ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Learn Morse Code: Gboard
This trainer makes learning Morse code more fun and encourages you to persevere. First install Gboard. Then you can start learning.
This experiment is part of a larger project to support Morse code for accessible communications.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Learn to program with Mind+
Mind+ is a programming tool that allows you to program an application by dragging and clicking coding blocks. Mind+ has countless tutorials, example projects and a large community for learning to program.
Mind+ supports a wide range of hardware, such …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Create a talking figure with ZIM
Let the boy talk. Give assignments to your students or let them record an assignment themselves.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Coding Park: Learning to program
Coding Park is a coding platform where students learn to code and think computationally. Visual blocks or Python are used. You can get started right away in the free programming environment. If you, as a parent or teacher, want to monitor the …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Learn to count to 10
Learning to count is fun. This tool makes counting even more fun. Show the number image, quantity or word.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Dr. Decorating panda Christmas tree: Augmented Reality
Decorate your Christmas tree and place it in your classroom or room using augmented reality.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Play pong with your web camera
Pong is one of the first computer games. Now you can play pong with your web camera.
Great for children or the elderly who need exercise.
You play multipong with multiple devices.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
MyLens: Artificial intelligence creates timelines
MyLens is a free artificially intelligent tool to generate timelines on any topic.
The AI generates a timeline of important events on the requested topic.Check out this example about World War I in Belgium .
Translated by
App or software (3)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Sinterklaas tool: Writing aid
Everyone already knows that you can speak to a computer. You can also create apps that listen to what you say.
How fun is it for a young child to ask Sinterklaas via an app how to write the toys for his wish list.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
PictoBlox: Graphical coding
PictoBlox is a block code-based educational tool for beginners with hardware interaction capabilities for emerging technologies such as robotics, AI and machine learning that make learning to code fun and engaging.
You can also get started with the …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Jurassic VR: Dinos in virtual reality
With this app you can walk around the world of Jurassic VR, you can navigate yourself or you can follow a dinosaur. You really seem to be in the virtual world.
You can also choose Jurassic simulator , then you will see different dinosaurs in 3D.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator, … -
Archaeologist dinosaur game
With the Archeologist app you can let preschoolers do puzzles, color, dig up bones and let dinosaurs walk through the classroom. You do this with the help of augmented reality.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator