ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Starfall: Educational games
Starfall is an English-language learning platform with interactive language and math games where children learn through play. Some educational games are free, to play others you need to create an account.
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator -
The Creative Code
The Creative Code uses programming as a creative tool and is at the same time an active way to learn more about art. Students also learn to look critically at technology by working with it themselves.
Together with artists who use code as artistic …
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator -
ICT Juffie: Tips and downloadable material about ICT in the classroom
On the ICT Juffie site, Miss Chantal collects teaching ideas about ICT in the classroom. Be inspired by the combination of ICT with different subjects, themes and goals. You will also find free downloadable teaching materials and detailed lesson …
Translated by
Website (9)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Play and Learn: Practice Online
Thematic collection site with all kinds of interactive games from Municipal School 't Blokje.
You will find the following online exercises:
- toddler games,
- exercises for NT2,
- Saint Nicholas,
- times tables,
- safe on the internet,
- language,
- math, …
Translated by
Website (8)ICT co-ordinator, Other -
Computational thinking and programming: Background information, practical examples and tools
The website contains background information, practical examples and tools to develop the basic principles of computational thinking and programming in primary and secondary education students.
Translated by
Website (5)ICT co-ordinator, Pedagogical counsellor, … -
STEM computer: Computational thinking
Here you will find various ready-made STEM activities in which computational thinking plays an important role.
The activities are aimed at all primary school pupils, from the oldest nursery to the sixth grade and the first stage of secondary …
Translated by
Website (26)Teacher, Other -
CodeChildren: Children learn to program
Codekinderen is a learning platform of the Dutch CodeKlas foundation. The foundation's mission is to make teachers and students digitally literate, with computational thinking in particular.
On the platform you will find inspiring lesson examples that …
Translated by
Website (12)ICT co-ordinator -
Poki.be: Educational games
This website contains an extensive range of online games. You can choose from, among other things:
- thinking games,
- memory games,
- toddler games,
- puzzle games,
- math games,
- sudoku,
- topography games,
- word games,
- search game.
Translated by
Website (27)Teacher -
programming alive
This site contains a game and all the necessary materials to teach the basics of programming and computational thinking.
Translated by
Website (22) -
ICT platform: Lesson suggestions for the ZILL goals
You will find on this site:
- (online) exercises from pre-school to superstructure, built according to the ZILL goals;
- material for flipping the classroom;
- digital signage tools;
- comprehensive overview of apps for tablets;
- activities for …
Translated by
Website (28)Teacher, Learning mentor -
Skillville: Practicing Life Skills
Skillville is an online multimedia tool that aims to increase financial literacy and achieve cross-curricular attainment targets.
Financial education is the backbone of Skillville and integrates the other contexts of the cross-curricular attainment …
Translated by
Website (7)