ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
De metrogids wereldwijd: Ozobot lesplan
In deze les maken de leerlingen kennis met de metrolijnen van twaalf bekende steden. Zo leren ze zichzelf oriënteren op een metrokaart en de juiste route erop traceren. Daarnaast moeten ze de kleurcodes toepassen zodat de Ozobot hun route kan …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Ozobot in de Rotterdamse metro
In deze programmeerles maken de leerlingen kennis met de Ozobot en de metrolijnenkaart van Rotterdam. Zo leren ze zichzelf oriënteren op een metrokaart en de juiste route erop traceren. Daarnaast moeten ze de kleurcodes toepassen zodat de …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Rally door de Ardennen: Internetzoektocht
Interactieve zoektocht waarbij leerlingen informatie zoeken op het internet. Tijdens deze activiteit leren kinderen het internet gebruiken als informatiebron. Daarbij ontwikkelen ze vaardigheden als digitale geletterdheid, zelfredzaamheid en …
Downloadbaar lesmateriaal (17)Andere functie -
Anne Frank Huis in virtual reality
Verken de onderduikplek van Anne Frank en haar familie in virtual reality via de app Anne Frank House VR. De app geeft een bijzonder inkijk in de schuilplaats van Anne Frank en de zeven andere onderduikers van het Achterhuis.
In de VR-app …
App of software (6)Andere functie -
WebTechie: Open source leermiddelen
Deze blog is de privéspeeltuin van Frank Delporte. Hij post niets spectaculairs of wereldschokkends, af en toe een kleine update als iets zijn aandacht trekt, of als hij het de moeite waard vind om er wat tijd aan te besteden.
Op de blog vind …
Website (10)Organisatie, firma, vzw -
Facebooks centrum ter preventie van pesten: Pak online pesten op Facebook aan
Deze website van Facebook biedt leraren en leerlingen ondersteuning wanneer er via Facebook gepest wordt. Je vindt er overzichtelijke stappenplannen van de acties die je kan ondernemen bij pesterijen. Er zijn ook suggesties …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Programmeren voor kinderen met Scratch: Online cursus
Via video's en verschillende opdrachten leren leerlingen spelenderwijs programmeren met Scratch. Ze maken o.a. volgende games: een doolhofspel, Flappy Bird, een quiz, ...
Website (6)Organisatie, firma, vzw -
The Foos: Spelenderwijs programmeren van op kleuterniveau
The Foos is (één van de vele) apps waarmee je kinderen de beginselen van het programmeren mee aanleert. Ze moeten een figuurtje van punt A naar punt B brengen, door de stappen uit te 'schrijven' met blokjes. Dit spel is …
App of softwareOrganisatie, firma, vzw -
CoderDojo: Tientallen handleidingen en didactisch materiaal om te leren programmeren
CoderDojo is een wereldwijde, door vrijwilligers geleide gemeenschap van gratis programmeerworkshops voor jongeren. CoderDojo organiseert met vrijwillgers gratis sessies om jongeren te leren programmeren. Een groot deel van het didactisch …
Downloadbaar lesmateriaal (35)Organisatie, firma, vzw -
Ons Vorstenhuis: Jclicpakket
Reeks JClic-activiteiten over de zes koningen en koninginnen. In een voorstellingsactiviteit is er voor elke koning een link naar Wikipedia. Daarna moeten de leerlingen verschillende opdrachten doen i.v.m. de opgedane kennis:
- foto's van koningen …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Andere functie