ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Handleiding en opdrachtkaarten ScratchJr
Een handleiding en zes opdrachten voor ScratchJr. Op het einde is er ook een toets met rubrics om te evalueren.
Zet je leerlingen aan het denken en bedenk nog extra oefeningen.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Starfall: Educatieve spelletjes
Starfall is een Engelstalig leerplatform met interactieve taal- en rekenspelletjes waarbij kinderen spelenderwijs leren. Sommige educatieve spelletjes zijn gratis, om andere te spelen moet je een account aanmaken.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Code Karts: Stappenplan
Het stappenplan voor Code Karts maakt het mogelijk om zelfstandig aan de slag te gaan met de app.
Code Karts laat je kennismaken met preprogrammeren door middel van een reeks logische
puzzels gepresenteerd als racebaan. Het doel is …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Leer tot en met 10 tellen
Leren tellen is leuk. Met deze tool wordt tellen nog leuker. Toon het cijferbeeld, de hoeveelheid of het woord.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Speel pong met je webcamera
Pong is één van de eerste computergames. Nu kan je pong spelen met je webcamera.
Leuk voor kinderen of ouderen die lichaamsbeweging nodig hebben.
Multipong speel je met meerdere toestellen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
De Creatieve Code
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan.
Samen …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Jurassic VR: Dino's in virtuele realiteit
Met deze app kan je rondlopen in de wereld van Jurassic VR, je kan zelf navigeren of je kan een dino volgen. Je lijkt echt in de virtuele wereld te zitten.
Je kan ook Jurassic simulator kiezen, dan zie je verschillende dinosaurussen in 3D.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Archeoloog dinosaurusspel
Met de app Archeologist kan je de kleuters laten puzzelen, kleuren, botten opgraven en dinosaurussen door de klas laten lopen. Je doet dit met behulp van augmented reality.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Apps voor kleuters en lager onderwijs: Overzicht
In dit document vind je een overzicht van apps voor kleuters en lager onderwijs.
Downloadbaar lesmateriaal (55)Leerkracht, ICT-coördinator -
Levend programmeren: Logisch en wiskundig denken
Met levend programmeren kan je op een eenvoudige en speelse manier werken aan computationeel denken, logisch en algoritmisch denken.
Onze website bevat een lesfiche, een handleiding en materialen om onmiddellijk aan de slag te gaan in de …
Website (8)ICT-coördinator -
ICT Juffie: Tips en downloadbaar materiaal rond ICT in de klas
Op de site ICT Juffie verzamelt juf Chantal lesideeën rondom ICT in de klas. Laat je inspireren door de combinatie van ICT met verschillende vakken, thema's en doelen. Je vindt er ook gratis te downloaden lesmaterialen en uitgewerkte …
Website (9)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Coderen met kleuren: Kleurplaat ijsje
Om de ijsje correct op je blad te krijgen moet je de blokjes op het werkblad inkleuren. Kijk daarom goed naar de codes in de linkerbalk. Daar vind je de opdrachten en achterhaal je hoeveel hokjes welke kleur moeten hebben. Goed tellen en kleuren …
Downloadbaar lesmateriaal (87)Leerkracht