ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Level Up: Magazine about healthy gaming
Our new magazine about healthy gaming is now available: Level Up! It contains 32 interactive and insightful A4 pages on healthy gaming and digital balance.
What does it include?
- explanation about the world of games: evolution, types of games, devices, …
Translated by
Tangible material -
Making a video with Clips: Step-by-step plan
The students learn about thaumatrope or miracle rotation. With this you fuse two images together by putting two pictures on the front and back of a piece of paper. Attach a string to the sides of the paper and if you let the strings rotate between …
Translated by
Downloadable resource (14)Teacher -
Wordfeud: Digital Scrabble
Wordfeud is a social game. On your smartphone or tablet you play the well-known word game Scrabble with your friends from on social media or even with anyone. Then why not with your classmates in corner work or as a reward? The duration of the game …
Translated by
App or softwarePedagogical counsellor, Other -
Thinglink: Make images interactive
This website is available in thirteen languages (including English) and shows how you can enrich images with web applications.
Before you get started, you must register. Preferably use Google Chrome as your browser.
Step-by-step plan after …
Translated by
Website (4)Teacher, ICT co-ordinator -
Google Arts and culture: Website
On Google Arts and Culture you will find a very wide range of projects in which you can work on art.
On the homepage you will find the following items:
- Apps are being promoted, also look: Google Arts & Culture: A range of possibilities .
- In …
Translated by
Website (10)ICT co-ordinator -
Kinoumeno: Making animation videos
This English-language website shows in a fairly accessible way how you can make animation films with different techniques and materials.
Translated by
Website (10) -
Editing photos with Pixlr Express app: Manual
Pixlr Express is a photo editor for tablet, smartphone. You can easily crop, rotate and adjust images and create and adjust photo collages with it. In this accessible Mediaraven manual you can see how to do this by means of photos.
Translated by
Downloadable resource (7) -
Autodesk SketchBook
Autodesk SketchBook is an intuitive painting and drawing app that turns your tablet into a digital sketchbook. The tools designed for (professional) artists, illustrators and designers are quite easy to use with fingers and/or a digital pen.
As …
Translated by
App or softwareOther function