ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Level Up: Magazine about healthy gaming
Our new magazine about healthy gaming is now available: Level Up! It contains 32 interactive and insightful A4 pages on healthy gaming and digital balance.
What does it include?
- explanation about the world of games: evolution, types of games, devices, …
Translated by
Tangible material -
Talkr: Let pictures talk
The Talkr app allows you to let photos speak. By importing your own or other photos, you bring the character in the photo to life, as it were.
The Talkr Live app offers the same possibilities. However, it is possible to record live. When using the app …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Human rights versus sport in Qatar: Google Classroom assignment
A worksheet with assignments for reports from Karrewiet about the world championship in Qatar.
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher -
How artificially intelligent can your environment become?: Poster
You can use this poster series to think with your class about the possibilities of artificial intelligence in a classroom, at home, on the street, or in a healthcare institution.
Indicate on the poster what can be automated, and what certainly cannot. …
Translated by
Downloadable resource -
Advertising agency in the classroom: Assignment
Lesson site where students are instructed to design promotional material for the school. They can choose to:
- to make a promotional video of the school;
- design a flyer for the school;
- design a poster for the open house;
- or create an information …
Translated by
Website (23)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Biteable: Step-by-step plan
Step-by-step plan to make a movie with the Biteable website.
Intended for the learners, can be used in different contexts:
- have students introduce themselves;
- have students make a promotional video of the school;
- have students present the subject …
Translated by
Downloadable resource (15)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Media literacy: Learning path
The Media Literacy Learning Line summarizes which media literacy competencies an average child should develop at every age. She gives substance to the final objectives and curricula according to the framework of the Mediawijs Competency Model. A …
Translated by
Downloadable resource (43) -
SQUEEZE: A serious game about online identity
SQUEEZE is a method of JES vzw about online identity with a fixed duration of 100 minutes. In concrete terms, teenagers individually test the prototype of the new online platform Squeeze on tablets or laptops, and then reflect on their behavior …
Translated by
Downloadable resource (8) -
Toolkit multimedia animator: Playful programming with children
For the European Codinc project, Maks vzw trained dozens of young people in Brussels to become multimedia animators. They in turn taught elementary school children to code and program in a playful way.
We hit two birds with one stone, because in …
Translated by
Downloadable resource -
Wordfeud: Digital Scrabble
Wordfeud is a social game. On your smartphone or tablet you play the well-known word game Scrabble with your friends from on social media or even with anyone. Then why not with your classmates in corner work or as a reward? The duration of the game …
Translated by
App or softwarePedagogical counsellor, Other -
Facebook's Bullying Prevention Center: Address online bullying on Facebook
This Facebook website offers teachers and students support when bullying occurs via Facebook. You will find clear step-by-step plans of the actions you can take in the event of bullying. There are also suggestions for bullying prevention.
An extensive …
Translated by
WebsiteOrganisation, company, NPO