ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Brush Ninja: Digital Creativity
Brush Ninja offers creative online tools. This is how you can create online works of art in no time:
- animated gifs ;
- draw and paint online ;
- code a work of art ;
- emoji art;
- photo collages ;
- a comic strip.
Translated by
App or software (3)Teacher, Pedagogical counsellor -
Learn to program with Mind+
Mind+ is a programming tool that allows you to program an application by dragging and clicking coding blocks. Mind+ has countless tutorials, example projects and a large community for learning to program.
Mind+ supports a wide range of hardware, such …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Coding Park: Learning to program
Coding Park is a coding platform where students learn to code and think computationally. Visual blocks or Python are used. You can get started right away in the free programming environment. If you, as a parent or teacher, want to monitor the …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Code Angry Birds with ZIM
This contribution shows you an overview of how you can program the game Angry Birds with ZIM. You will find all the necessary information in this English article to create the finished game .
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
MicroBlocks: Learning to program
MicroBlocks is a free, Scratch-like programming language for learning to work with educational microcontroller boards such as the Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express and many others. MicroBlocks is a live programming system.
Click on a …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
MyLens: Artificial intelligence creates timelines
MyLens is a free artificially intelligent tool to generate timelines on any topic.
The AI generates a timeline of important events on the requested topic.Check out this example about World War I in Belgium .
Translated by
App or software (3)Teacher, ICT co-ordinator, … -
PictoBlox: Graphical coding
PictoBlox is a block code-based educational tool for beginners with hardware interaction capabilities for emerging technologies such as robotics, AI and machine learning that make learning to code fun and engaging.
You can also get started with the …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Octostudio: Coding app
With OctoStudio you can create interactive animations and games using a mobile phone or tablet. Students take photos, record sounds, and bring them to life with coding blocks. They then send the result to students, friends or family.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Stencyl: Building games with block code
Stencyl is block coding, hence basic programming, just like the popular Scratch, but with turbo-boosted capabilities!
Users can create games that can be published on different platforms.Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator, … -
Open Roberta: Programming Tool
Open Roberta is an online application that allows users to program robots and microcontrollers. The script can be built with blocks or with code. You can also view the configuration of your device and perform a digital simulation.
Translated by
App or softwareTeacher -
Thunkable: Build custom apps without code
Thunkable is a platform on which you can build your own apps without having to be able to code.
Translated by
App or softwareICT co-ordinator -
WebTinq: Building websites
WebTinq is an online HTML editor for kids. Students can use it to build and publish web pages. A handy website editor to explain to students with real code in html, css or js with folder structure, without advertising.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator