ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Coding Park: Learning to program
Coding Park is a coding platform where students learn to code and think computationally. Visual blocks or Python are used. You can get started right away in the free programming environment. If you, as a parent or teacher, want to monitor the …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Code Angry Birds with ZIM
This contribution shows you an overview of how you can program the game Angry Birds with ZIM. You will find all the necessary information in this English article to create the finished game .
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
MicroBlocks: Learning to program
MicroBlocks is a free, Scratch-like programming language for learning to work with educational microcontroller boards such as the Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express and many others. MicroBlocks is a live programming system.
Click on a …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Apps for pre-school and primary education: Overview
In this document you will find an overview of apps for preschoolers and primary education.
Translated by
Downloadable resource (55)Teacher, ICT co-ordinator -
Try our STEM and educational robotics kits for free
As a teacher, you will receive a free trial period for our STEM and educational robotics kits for two weeks.
Visit our website for more information.
Translated by
Tangible material -
Gynzy: Time to teach
Gynzy offers Interactive software to improve the use of your IWB. You will find educational tools and games for the interactive whiteboard. There is adaptive processing for your students to practice at their own level.
Translated by
App or software -
ZIM Kids: Creative coding for kids
On this website, children learn to program in JavaScript. You will find tutorials specially designed for children. ZIM is an open source JavaScript Canvas Framework with which you can program games, apps and sites, among other things.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Redesigning and (re) building the school (environment): Lesson 3.3
In this detailed lesson example you see how a game can be used in your lesson. The lesson sheet contains information about when and why you would use this type of lesson and what the lesson looks like. You can find the games that you can use for …
Translated by
Downloadable resource (11)Teacher -
Learning by building about the city: Lesfiche 3.2
In this detailed lesson example you see how a game can be used in your lesson. The lesson sheet contains information about when and why you would use this type of lesson and what the lesson looks like. You can find the games that you can use for …
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
Mid-term evaluation with a quiz about quadrangles: Lesfiche 1.9
In this detailed lesson example you see how a game can be used in your lesson. The lesson sheet contains information about when and why you would use this type of lesson and what the lesson looks like. You can find the games that you can use for …
Translated by
Downloadable resource (8)Teacher -
Challenge for strong calculators within numerical knowledge: Lesson 1.8
In this detailed lesson example you see how a game can be used in your lesson. The lesson sheet contains information about when and why you would use this type of lesson and what the lesson looks like. You can find the games that you can use for …
Translated by
Downloadable resource (14)Teacher -
MathWeb for tablet
Here you will find a list of calculation games that can be used on the tablet.
Translated by
Website (3)Teacher