ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Check je reactie: Poster
Een klasgesprek over online gedrag en nettiquette? Met de zes vragen op deze poster ga je meteen van start. Volg de vragen en het is al snel duidelijk of een reactie gepast is.
Een positief antwoord op alle vragen? Posten maar!
Downloadbaar lesmateriaal -
Online leerplatform: Arduino
De Arduino is een populaire microcontroller met ongekende mogelijkheden. Hardware en software speciaal ontwikkeld voor beginnende ontwikkelaars en iedereen geïnteresseerd in het creëren van interactieve projecten of een geautomatiseerde …
Website -
Een schermopname maken in PowerPoint: Handleiding
Op deze supportpagina wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je schermopnames kan toevoegen aan een presentatie met PowerPoint 2016. Deze functie is reeds beschikbaar met Office 2013.
Dankzij deze functie kan je leerlingen doorheen een bestaande presentatie …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Microsoft Sway
Sway is een presentatieprogramma dat deel uit maakt van de Microsoft Office-familie. Met Sway kan je tekst en media combineren tot een presentatie die met een webbrowser of telefoon bekeken kan worden.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Projecten met de micro:bit
Op deze website vind je allerlei projecten en lesmaterialen die je kan realiseren met behulp van de micro:bit.
Website (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Aan de slag met digital storytelling: Leidraad
De leidraad Aan de slag met Digital Storytelling: een versterkende methodiek voor de integratie van kwetsbare doelgroepen is een praktische handleiding om met een groep aan de slag te gaan rond het versterken van de 21-eeuwse vaardigheden. Niet …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
A Guide to Report Inappropriate Content on Social Media
Het doel van deze gids is om studenten en opvoeders adequate informatie te geven over wat ze kunnen doen om ongepaste of beledigende inhoud aan beheerders te melden van een applicatie voor sociale media.
De sociale media applicaties die je …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Toolkit multimedia-animator: Speels programmeren met kinderen
Maks vzw leidde voor het Europese project Codinc tientallen Brusselse jongeren op tot multimedia-animator. Zij leerden op hun beurt kinderen van de lagere school op een speelse manier coderen en programmeren.
We sloegen twee vliegen in …
Downloadbaar lesmateriaal -
Swift Playgrounds: Leren programmeren op de iPad
Swift Playgrounds wil de concepten van het programmeren helder maken. De interactieve interface moedigt scholieren en beginners aan om te gaan werken met Swift, de programmeertaal van Apple.
De Swift Playgrounds-app is toegankelijk voor …
App of softwareSchool/onderwijs -
WeVideo: Bewerk je video-opname
WeVideo is een gratis online programma waarmee je op een intuïtieve wijze filmpjes kan monteren, vergelijkbaar met Windows Movie Maker.
Doordat je online kan monteren kan je samen aan een montage werken. Bovendien kan je je resultaat koppelen …
App of software (3)Leerkracht -
Google: Spelenderwijs beter leren zoeken
Efficiënt zoeken op het internet is essentieel voor de kenniswerkers van morgen. De vraag blijft: 'hoe leer je zoiets het best aan?' Integreer je deze informatievaardigheden in andere opdrachten of oefen je er expliciet op? En …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Evernote: Leerpad
Met Evernote kan je niet alleen notities bewaren, organiseren en delen, maar ook leerpaden maken die je op een eenvoudige wijze beschikbaar stelt. Bovendien kan je ermee kort op de bal spelen en les na les je leerpad aanvullen en laten …
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht