ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
The weather: Bee-Bot cards
You can combine a speaking assignment about the weather with the Bee-Bot with these handy cards for the transparent Bee-Bot mat.
Translated by
Downloadable resourceLearning mentor -
Play pong with your web camera
Pong is one of the first computer games. Now you can play pong with your web camera.
Great for children or the elderly who need exercise.
You play multipong with multiple devices.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
SchooVR: Create your own virtual environments
Website where you can build VR environments yourself or find and use existing lessons in your own classroom.
Translated by
WebsiteTeacher, Other -
Matatalab VinciBot
Matatalab VinciBot is a robot set for students aged 8 and over. This set can do more than any other comparable set.
The Matatalab VinciBot Set has diverse and rich functionality, open extensibility and excellent quality.
With its graphics and Python …Translated by
Tangible material -
Orboot: Information sheet
School group Fluxus provides information about the Orboot on this page.
Orboot is an interactive globe. With the help of AR (via the camera on digital devices), your students visit beautiful places on our earth.
The document contains a link to an …
Translated by
Downloadable resourceTeacher, ICT co-ordinator -
GVBS De Wingerd: Online practice
On the GVBS De Wingerd school website you will find a collection of websites where students can practice online. Home-made games receive a button with the school logo.
There is also a link for those who prefer to work with a tablet. The QR codes then …
Translated by
Website (5)Teacher -
Safe on the internet
Bundle of work on the Internet in which the following topics are discussed:
- what are the advantages and disadvantages of the internet;
- targeted search for information;
- create a strong password;
- what should you not post on the internet;
- ...
Translated by
Downloadable resource (49)Teacher -
Apps for pre-school and primary education: Overview
In this document you will find an overview of apps for preschoolers and primary education.
Translated by
Downloadable resource (55)Teacher, ICT co-ordinator -
Try our educational robotics kits for free
As a teacher, you get a free trial of our educational robots, STEM and robotics kits for two weeks.
Visit our website for more information.
Translated by
Tangible material -
Living programming: Logical and mathematical thinking
With living programming you can work on computational thinking, logical and algorithmic thinking in a simple and playful way.
Our website contains a lesson sheet, a manual and materials to get started immediately in the first and third year of …
Translated by
Website (8)ICT co-ordinator -
Gynzy: Time to teach
Gynzy offers Interactive software to improve the use of your IWB. You will find educational tools and games for the interactive whiteboard. There is adaptive processing for your students to practice at their own level.
Translated by
App or software -
Programming with children
On this Wakelet page you will find a collection of activities, applications, information and training about programming and computational thinking with children.
Translated by
Website