ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Active Arcade: Movement games with camera control
Active Arcade offers all kinds of exercise games with the camera as a controller.
The app places you in all kinds of simple games and uses your natural body movement as a game controller (via the device's camera). Interactive elements make you feel …
Translated by
App or softwareICT co-ordinator, System administrator -
SAMapp: Practicing exercise skills
The SAMapp is a digital tool that allows students to practice different movement skills independently and at their own level via short video fragments. It is clear that it is about more than just introducing a nice gadget. Through SAM, students …
Translated by
App or software (7)Teacher -
VRKeer: Immersive learning process for traffic insight among cyclists
VRkeer is a serious game in virtual reality (VR), which aims to teach students in the third grade of primary education and the first grade of secondary education more traffic insight through interactive exercises.
Students are immersed in lifelike …
Translated by
App or software -
E-mail etiquette: Presentation
Presentation that you can use when learning to effectively structure and format an e-mail.
Students learn to write an official e-mail in a correct, clear and professional manner and to take into account e-mail etiquette.
Translated by
Downloadable resource (79)Teacher -
FlightRadar24: Aviation in real time
This learning resource shows live civil aviation traffic in more than fifty countries around the world.
On the one hand, this gives you an up-to-date picture of airborne transport, and on the other hand, thanks to the software, you get real images of …
Translated by
App or software (5)Teacher -
ICT platform: Lesson suggestions for the ZILL goals
You will find on this site:
- (online) exercises from pre-school to superstructure, built according to the ZILL goals;
- material for flipping the classroom;
- digital signage tools;
- comprehensive overview of apps for tablets;
- activities for …
Translated by
Website (28)Teacher, Learning mentor -
Skillville: Practicing Life Skills
Skillville is an online multimedia tool that aims to increase financial literacy and achieve cross-curricular attainment targets.
Financial education is the backbone of Skillville and integrates the other contexts of the cross-curricular attainment …
Translated by
Website (7)