ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
I Respect: Pedagogisch project rond online privacy
Dit lesproject ondersteunt leerkrachten en begeleiders om op basis van video’s en concrete situaties met hun leerlingen na te denken hoe het internet en sociale media op een veilige en constructieve manier te gebruiken. Respect is het …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
GrooMix: Educatief spel
Dit educatieve spel wil kinderen en jongeren bewust en weerbaar maken voor fenomenen zoals online grooming. Het spel focust op het (potentiële) slachtofferperspectief: hoe kan je je als jongere wapenen tegen grooming, hoe ga je om met …
Fysiek materiaal (3) -
A Guide to Report Inappropriate Content on Social Media
Het doel van deze gids is om studenten en opvoeders adequate informatie te geven over wat ze kunnen doen om ongepaste of beledigende inhoud aan beheerders te melden van een applicatie voor sociale media.
De sociale media applicaties die je …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw