ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Coding Park: Learning to program
Coding Park is a coding platform where students learn to code and think computationally. Visual blocks or Python are used. You can get started right away in the free programming environment. If you, as a parent or teacher, want to monitor the …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
PictoBlox: Graphical coding
PictoBlox is a block code-based educational tool for beginners with hardware interaction capabilities for emerging technologies such as robotics, AI and machine learning that make learning to code fun and engaging.
You can also get started with the …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
I have doubts: Strengthening information literacy among internet users
Iktwijfel.be offers tools to bring certainty to doubts. You will find tips on how to search properly online, who you can ask for advice or who you can talk to about your doubts. We want to strengthen the skills of internet users and familiarize …
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator -
Codefi robotics et objets connectés
CoDéfi wants to support teachers as best as possible with computational thinking. The web platform is designed for sharing robotics projects, challenges and videos.
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator, … -
Medal Race: Win the medal race!
With the help of Medal Race you add game elements to your classroom practice!
In this educational game, pupils / students collect medals individually or as a team by working on the objectives that you set.Do you know similar games yourself? Feel …
Translated by
WebsiteTeacher