ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Kubo: Puzzle coding concept
Meet the creative and playful KUBO. An educational hands-on and digital coding solution that provides everything needed to master coding and computational thinking, designed especially for kids.
Students learn to code using KUBO's unique TagTile® …
Translated by
Tangible materialNew -
GrooMix: Educational game
This educational game aims to make children and young people aware of and resilient to phenomena such as online grooming. The game focuses on the (potential) victim perspective: how can you, as a young person, protect yourself against grooming, …
Translated by
Tangible material (3) -
Matatalab TaleBot: Programmable robot
Create your own interactive stories through coding: Matatalab Tale-Bot Pro is a learning robot set for young children. Thanks to innovative technology and a wide range of cross-curricular interactive cards, children can learn basic coding concepts …
Translated by
Tangible material -
Matatalab VinciBot
Matatalab VinciBot is a robot set for students aged 8 and over. This set can do more than any other comparable set.
The Matatalab VinciBot Set has diverse and rich functionality, open extensibility and excellent quality.
With its graphics and Python …Translated by
Tangible material -
Animals: Internet search
Students solve ten questions on the theme of animals. The answers can be found on the internet.
Translated by
Downloadable resource (3) -
Winter: Internet search
Students solve ten questions on the theme of winter. The answers can be found on the internet.
Translated by
Downloadable resource (6) -
Typyp: The typing course for your school
With Tyyp, children learn to touch type while playing. The course explains everything clearly with fun instructional videos. Students can complete the course completely independently. By alternating the exercises with typing games it remains …
Translated by
Website -
Patterns: Lesson pack
Children may know patterns from their clothing (think of striped patterns, flowers, balls, unicorns ...) But you also come across patterns in many places in everyday life, just think of the bricks of the walls or the rows of colored pencils in …
Translated by
Downloadable resource (5) -
Silhouette: Lesson pack
Silhouettes spontaneously remind us of sunsets on summer beaches. You think of dark figures on the beach, of which you can only see an outline. Everything else is black. That is the result of backlighting.
Translated by
Downloadable resource (3) -
E-mail footer Codefestival and EU Code Week
Do you also promote the Code Festival and the EU Code Week? Use our email footer in your email signature and put EU Code Week in the spotlight.
Translated by
Image -
Combine outdoor learning with ICT: Inspiration Bundle
Outdoor learning & IT? Which can! With this bundle we inspire you to combine both.
The bundle consists of 3 parts:
- practical tips;
- four apps with teaching ideas by grade;
- twelve apps and a short description for use outside the classroom …
Translated by
Downloadable resource -
Keyboard shortcuts in Windows: Poster
Will you and your class become real Windows shortcut or keyboard shortcut heroes? On this poster from Nie Normal Digitaal you will find an overview of useful keyboard shortcuts or shortcuts in Windows.
Translated by
Downloadable resource (9)