ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Lesprogramma voor Marvel: App design
Marvel is een design platform dat een mock-up verandert in interactieve mobiele ervaringen, allemaal zonder te hoeven coderen. Het eindresultaat is een prototype dat er net zo uitziet en aanvoelt als het echte werk, maar dat minuten kost om te …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Muziek maken met micro:bit
Leer je leerlingen hoe ze muziek kunnen spelen en creëren met hun micro:bit.
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Ik Oefen: Computergebruik voor beginners
Heb je het nog moeilijk met de muis, het toetsenbord of andere computerzaken, dan kan je oefenen op deze website. De oefeningen werden ontwikkeld om absolute beginners met de computer te leren werken.
Website (16)Organisatie, firma, vzw -
Gamewizards: Apps en websites om te leren programmeren
Een website met 154 tools om kinderen kennis te laten maken met techniek en programmeren. De tools kunnen op verschillende manieren gefilterd worden zodat je kan zoeken op leeftijd, taal, platform, ...
App of softwareAndere functie -
Programmeren voor leerkrachten met Scratch: Online cursus
Programmeren wordt steeds belangrijker voor de nieuwe generaties. Er is veel online materiaal beschikbaar om jouw leerlingen (en jezelf) te leren programmeren. Deze cursus helpt jou als leerkracht om dit in een didactische vorm te gieten.
Deze …
WebsiteAndere functie -
Programmeren voor kinderen met Scratch: Online cursus
Via video's en verschillende opdrachten leren leerlingen spelenderwijs programmeren met Scratch. Ze maken o.a. volgende games: een doolhofspel, Flappy Bird, een quiz, ...
Website (6)Organisatie, firma, vzw -
Run Marco!: Leer de basis van het programmeren
Het spel Run Marco! daagt leerlingen uit om de principes van het programmeren te gebruiken om Marco van z'n vertrekplaats naar z'n bestemming te bewegen. Om dat te doen moeten de leerlingen een script samenstellen.
De interface is vertaald in het …
Website (6)Organisatie, firma, vzw