Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Please, Touch The Artwork 2: Search and find adventure in iconic paintings by James Ensor
Where's Wally meets modern art in this fun hidden object adventure.
You are a suited, art-loving skeleton, recently risen from the grave, with the ability to travel in and through paintings. With this skill you will help repair cracks in the paintings …
Translated by
App or softwareNewOrganisation, company, NPO -
Paint With Music: Google Arts & Culture Experiments
On the basis of this interactive exercise you can make drawings that are used in music fragments. You use a brush stroke to draw the music.
You can choose between four different worlds in which you will draw:
- the sky, the heavens (with bird sounds as …
Translated by
Interactive exercise (5)Teacher -
Odd One Out: Google Arts & Culture Experiments
In this interactive exercise you find the image generated by AI.
An image generated by AI is hidden between the artworks. Find the odd one out in a race against time. You have 4 chances before the game is over.Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator, … -
Dancing drawings: Creative with AI
Getting creative with AI, is it possible? The students bring their self-made drawing to life using AI. They use a simple tool for this, Sketch Metademolab. Afterwards they can continue working on it in Canva.
Translated by
Downloadable resource (46)Teacher -
The ABC of xyz - Explobots
In The ABC of xyz, the students explore the secrets of 3D printing. They discover how you can determine coordinates in the third dimension and how navigation systems work.
The students take their first steps in the world of technical drawing and …Translated by
Tangible material -
Digital learning in the pandemic: Handbook best practices
During the 2020–2021 academic year, the global pandemic gave the Europeana community of educators the opportunity to become more relevant in their work of integrating digital culture in learning practices and to grow even further. Events …
Downloadable resource -
Artists: Teamwork
Students can discuss an artist in 2-3, using a self-selected presentation program for this.
This assignment is divided into two parts:
- discussing the biography
- art review
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher -
Making a video: Cross-curricular assignment
This assignment is cross-curricular. The students use the Biteable program to make a film about themselves. The assignment is structured according to the OVUR method. The students also work on social skills and learning to learn with these …
Translated by
Downloadable resource (19)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Biteable: Step-by-step plan
Step-by-step plan to make a movie with the Biteable website.
Intended for the learners, can be used in different contexts:
- have students introduce themselves;
- have students make a promotional video of the school;
- have students present the subject …
Translated by
Downloadable resource (15)Teacher, ICT co-ordinator, …