Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Please, Touch The Artwork 2: Zoek- en vindavontuur in iconische schilderijen van James Ensor
Waar is Wally ontmoet moderne kunst in dit gezellige zoek-en-vind-avontuur.
Je bent een in pak gestoken, kunstminnend skelet, onlangs opgestaan uit het graf, met het vermogen om in en door schilderijen te reizen. Met deze vaardigheid …
App of softwareNieuwOrganisatie, firma, vzw -
Paint With Music: Google Arts & Culture Experiments
Aan de hand van deze interactieve oefening kan je tekeningen maken die worden ingezet in muziekfragmenten. Je gebruikt een penseelstreek om de muziek te tekenen.
Je kan kiezen tussen vier verschillende werelden waarin je gaat tekenen:
…Interactieve oefening (5)Leerkracht -
Odd One Out: Google Arts & Culture Experiments
In deze interactieve oefening zoek je de afbeelding die gegenereerd is door AI.
Tussen de kunstwerken zit een afbeelding verborgen die door AI gegeneerd is. Vind de vreemde eend in de bijt in een race tegen de klok. Je hebt 4 kansen voordat het …Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Dansende tekeningen: Creatief met AI
Creatief aan de slag gaan met AI, het kan? De leerlingen laten aan de hand van AI hun zelfgemaakte tekening tot leven komen. Ze gebruiken hiervoor een eenvoudige tool, Sketch Metademolab. Nadien kunnen ze er verder mee aan de slag in Canva.
Downloadbaar lesmateriaal (46)Leerkracht -
Het abc van xyz - Explobots
In Het abc van xyz onderzoeken de leerlingen de geheimen van het 3D-printen. Ze ontdekken hoe je coördinaten kan bepalen in de derde dimensie en hoe navigatiesystemen werken.
De leerlingen zetten hun eerste stappen in de wereld van het technisch …Fysiek materiaal -
Digitaal leren in de pandemie: best practices uit het handboek
Tijdens het academiejaar 2020-2021 gaf de wereldwijde pandemie de Europeana-gemeenschap van opvoeders de kans om relevanter te worden in hun werk om digitale cultuur te integreren in leerpraktijken en om nog verder te groeien. Evenementen zoals de …
Vertaald door
Downloadbaar lesmateriaal -
Kunstenaars: Groepswerk
Per 2-3 mogen de leerlingen een kunstenaar bespreken, ze gebruiken hiervoor een zelfgekozen presentatieprogramma.
Deze opdracht is opgedeeld in twee delen:
- het bespreken van de biografie
- kunstbespreking
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Filmpje maken: Vakoverstijgende opdracht
Deze opdracht is vakoverstijgend. De leerlingen maken met het programma Biteable een filmpje over zichzelf. De opdracht is opgebouwd volgens de OVUR-methode. De leerlingen werken met deze opdrachten ook aan sociale vaardigheden en aan leren leren. …
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Biteable: Stappenplan
Stappenplan om met de website Biteable een filmpje te maken.
Bedoeld voor de leerlingen, kan in verschillende contexten worden gebruikt:
- leerlingen zichzelf te laten voorstellen;
- leerlingen een promofilmpje van de school laten maken; …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Google Arts and culture: Website
Op Google Arts and Culture vind je een heel groot aanbod aan projecten waarin je rond kunst kan werken.
Op de homepagina vind je de volgende items:
- Er worden apps gepromoot, kijk ook: Google Arts & Culture : Een waaier aan …
Website (10)ICT-coördinator