Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Whadda: Ontwikkel je STEM- en programmeervaardigheden
Whadda biedt de makersgemeenschap doe-het-zelf-elektronica en apparatuur om ideeën tot leven te brengen! Doe mee met onze zoektocht om meer te leren over elektronica, programmeren, mechanica en meer nuttige vaardigheden! Laat je inspireren …
WebsiteNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
ySKILLS: Toolkit
De toolkit is verdeeld in vijf modules die elk verschillende aspecten van digitale competenties behandelen:
- Wat zijn digitale vaardigheden?
- Wat weten we uit onderzoek over digitale vaardigheden?
- Hoe meten we digitale vaardigheden?
- Survey resultaten …
Downloadbaar lesmateriaal -
PictoBlox: Grafisch coderen
PictoBlox is een op blokcode gebaseerde educatieve tool voor beginners met hardware-interactiemogelijkheden voor opkomende technologieën zoals robotica, AI en machinaal leren die het leren coderen leuk en boeiend maken.
Je kan ook met de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Ik twijfel: Informatievaardigheden versterken bij internetgebruikers
Iktwijfel.be biedt handvaten om zekerheid te brengen in twijfels. Je vindt tips over hoe je online goed kan zoeken, aan wie je raad kan vragen of met wie je kan praten over je twijfels. Zo willen we de vaardigheden van internetgebruikers …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
belux.edmo: Monitoring desinformatie in België en Luxemburg
Disinfocheck is een platform waar verschillende organisaties uit België en Luxemburg factchecks verzamelen en waar je bij de tools enkele video's kan vinden hoe je bepaalde berichtgeving kan verifiëren.
In de toekomst wil het platform ook …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Microsoft MakeCode Arcade: Leer coderen met blokcode
Microsoft MakeCode Arcade is een online tool waarmee je via blokcode retro-arcadegames voor het web of microcontrollers maakt. De tool is op GitHub beschikbaar als vrije software.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Digitale datageletterdheid: Online cursus
Een volledige cursus rond digitale datageletterdheid voor leraars. Deze cursus is gebaseerd op de doelstellingen DigiCompEdu en DigiComp 2.1 van de EU, met digitale competenties nodig voor de burger van morgen.
De cursus bezorgt leraars …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Codéfi robotique et objets connectés
CoDéfi wil leraren zo goed mogelijk ondersteunen bij het computationeel denken. Het webplatform is ontwikkeld voor het delen van projecten, uitdagingen en video's over robotica.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
BabbelArt: Bordspel en online game over kunst en cultuur
BabbelArt is een tweetalige tool om te peilen naar de culturele motivaties, drempels, talenten en interesses van een groep of klas. Zo kunnen groepsbegeleiders, vormingsmedewerkers en leerkrachten waardevolle informatie verzamelen om mee aan de …
Fysiek materiaal (4) -
Space Shelter: Een spel rond veilig internet
Space Shelter is een interactief spel over online veiligheid.
Je leert over volgende onderwerpen:
- een sterk wachtwoord maken;
- tweestapsverificatie;
- phishing herkennen.
Interactieve oefening (6)Student (lerarenopleiding) -
La digitale: Educatieve tools
Op deze website vind je heel wat online tools die je kan gebruiken in je les.
Een greep uit het aanbod:
- een bord waarop je kan samenwerken;
- een bord waarop je verschillende links kan verzamelen;
- QR-codes genereren;
- een stukje uit een audio- of …
Website (3)Leerkracht