Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Numerieke wiskunde met Python: Pythonprogramma's en handleiding
Deze handleiding behandelt een groot aantal computerprogramma's geschreven in Python die het manuele rekenwerk bij numerieke wiskunde vervangen. Je vindt hier een breed scala aan wiskundige toepassingen binnen de numerieke wiskunde. Voor bijna elk …
Downloadbaar lesmateriaalAndere functie -
Dobbelsteen: STEM-project
Leerlingen maken een papieren dobbelsteen. Vervolgens worden ze stap voor stap begeleid tot het uittekenen, boren en schuren van een houten dobbelsteen. Nadien programmeren ze een Micro:bit tot een dobbelsteen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Scratch: Opdracht
Opdracht over het gebruik van algoritmen in de programmeertaal Scratch.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Programmeren met Scratch: Maken van doolhof
De leerlingen maken een spelletje (doolhof) met Scratch en verwerken er verschillende elementen uit de opdracht in. Leerlingen die dit al kunnen mogen naar eigen goeddunken een uitgebreide versie maken.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Als-functie: Visuele voorstelling
Een presentatie om de als-functie op een visuele manier aan te tonen. Nadien kunnen leerlingen op basis van de blanco schema's zelf oefeningen maken in het rekenblad.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Budgetbeheer lenen: Toets
Toets, opgebouwd volgens OVUR, gemaakt bij het thema Home sweet home. De toets bevat oefeningen rondom procent berekeningen en het berekenen van interesten.
Downloadbaar lesmateriaal (26)Leerkracht -
Sudoku: Systematisch denken
Systematisch denken met sudoku aan de hand van werkblaadjes. Er zijn drie categorieën waardoor differentiëren mogelijk is. Er is een stappenplan voor beginners, maar ook voor gevorderden en experts is er een aanbod.
Downloadbaar lesmateriaal (80)Leerkracht -
mBlock + mBot: Werkbundel
Werkbundel bestaande uit een korte instap, enkele basisoefeningen en grotere opdrachten om je leerlingen vertrouwd te maken met mBlock en mBot.
Downloadbaar lesmateriaal (10) -
mBlock en mBot: Instap en opdrachten
Met deze instap en opdrachten leer je werken met de mBot door deze te programmeren met mBlock.
Downloadbaar lesmateriaal (13) -
Circuit Stickers: Basisfiche
Deze didactische fiche leert je hoe je snel en eenvoudig aan de slag kan gaan met Circuit Stickers. De fiche werd ontwikkeld in het Fyxxilab in Gent.
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Arduino: Elektronisch prototyping platform
Arduino is een open-source elektronisch prototyping platform. Het bestaat uit een microcontroller, die je kunt programmeren, met input en output poorten, waarop je allerlei sensoren en actoren kan aansluiten. Je kan er bijvoorbeeld een …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Codetaal: morsealfabet, lettercodes, cijfercodes en geheime tekens
In dit document vind je informatie over wat codetaal en geheimschrift is en waartoe het dient. In de bijhorende oefeningen zetten de leerlingen zelf woorden om in morsetaal, in lettercodes, in cijfercodes of in geheime tekens. En ze …
Downloadbaar lesmateriaal (47)Leerkracht, Ander