Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Leer je kind programmeren met Scratch! - Roadbear Studios
Programmeren voor kinderen, een hot topic. Veel ouders willen graag dat hun kind op een soort van programmeercursus gaat. De programmeerklasjes voor kinderen schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond.
De eerste onderzoeken naar of alle …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
STEM-onderwijs op afstand: Databank van leermiddelen
Een databank van leermiddelen, inzetbaar voor STEM-onderwijs op afstand.
Categorieën waarop je kan selecteren:
- basisonderwijs,
- secundair onderwijs,
- eerste graad,
- tweede graad,
- derde graad.
Website (7)Leerkracht -
Computationele vaardigheden vanuit ons kot: Kleutergewijs
Door de sluiting van kleuterscholen door COVID-19 hebben heel wat kinderen nu minder mogelijkheden om deze vaardigheden te ontwikkelen. Toch kan je van thuis uit, zelfs wanneer je niet beschikt over een tablet of computer, nog steeds aan de slag …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Rabbids Coding!: Educatief programmeerspel
Rabbids Coding is een educatief spel dat eenvoudig te spelen is. Het spel is volledig gratis en bedoeld om spelers de basis van het programmeren te leren. In het spel wordt aandacht besteed aan sequentieel programmeren, lussen en voorwaarden. …
App of software (5)Systeembeheerder -
Figuren leggen met gekleurde wattenstaafjes: Oefening fijne motoriek
Je voorziet twintig wattenstaafjes, elk met een eigen kleurencode. De leerlingen zien tien schema's met figuren gevormd met de wattenstaafjes. Die moeten ze naleggen.
Downloadbaar lesmateriaal (133)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Coding@Home: Video's unplugged programmeren
Coding@Home zijn korte video's met doe-het-zelf-materiaal, puzzels, boeiende spelletjes en programmeeruitdagingen voor dagelijks gebruik in het gezin en op school. Je hebt geen voorkennis van codering nodig en je hebt geen elektronische apparaten …
Artikel -
Leren programmeren: Webquest
Aan de hand van een webquest leren kinderen programmeren met verschillende robots en toepassingen.
Website (3)ICT-coördinator -
Programmeren voor kinderen: Leren programmeren op de basisschool
Aan de hand van online lessen leren kinderen programmeren met de programmeertaal Python.
Website (5)ICT-coördinator -
Skillsdojo: Ontdek samen de vaardigheden van de toekomst
Met leerzame video's en challenges maken de kinderen kennis met skills van de toekomst. Na het kiezen van een missie, bekijken ze de instructies op de video. Nadien is het tijd om iets te maken, te ontdekken of te leren. De missies zijn: …
Website (13)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Swift Playgrounds: Leren programmeren op de iPad
Swift Playgrounds wil de concepten van het programmeren helder maken. De interactieve interface moedigt scholieren en beginners aan om te gaan werken met Swift, de programmeertaal van Apple.
De Swift Playgrounds-app is toegankelijk voor …
App of softwareSchool/onderwijs -
FabLab+: Creatief laboratorium
FabLab+ is een initiatief om leerkrachten te ondersteunen techniek & wetenschap te integreren in hun lesaanbod. Door middel van specifieke opleidingen en workshops worden ze vertrouwd gemaakt met innoverende technieken en machines. …
Website (3)Leerkracht -
Stapsgewijs een timer bouwen in Kodu: Instructievideo
Als je dit filmpje dat je rondleidt door de basisfuncties van Kodu Game Lab al bekeek, dan is deze korte handleiding een goede aanvulling. Stap voor stap zie hoe je een 'timer' programmeert in het spel: het is een boom die van zestig tot nul …
VideoSchool/onderwijs