Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
PLC: Leermodule
Dit leerpad is een inleiding over automatisatie. Het kan zelfstandig doorlopen worden om nadien in de praktijk aan de slag gaan om basisschakelingen te realiseren op niveau van programmeren en aansluiten.
Deze leermodule behandelt volgende …
Interactieve oefening -
Eduscape: The great Code Week 2022
Code Week Ierland heeft een online escaperoom gemaakt voor Code Week 2022 waar iedereen van kan genieten. De Code Week Escaperoom richt zich op logische en computationele denktaken en is gebouwd met zo min mogelijk woorden, zodat deze door de hele …
Interactieve oefening -
Patroonreeksen aanvullen
Kies je niveau en vul de patroonreeksen verder aan. Controleer je oefening en knal het vuurwerk af.
Interactieve oefening (8) -
EDUbox artificiële intelligentie: Interactieve les
In deze EDUbox geeft journalist en expert Tom Van de Weghe een introductie op A.I. op maat van jongeren.
Interactieve oefening (4) -
Maak kennis met robotica: Leerpad
Via dit leerpad kom je meer te weten over robots en waarvoor robots gebruikt kunnen worden.
De module geeft meer uitleg over:
- de verschillende soorten robots;
- wat een robot allemaal kan doen;
- wat een industriële robot is.
Interactieve oefening (4) -
ESP8266 microcontroller: Basiscursus
De ESP8266 is een goedkope 32-bit microcontroller met wifimogelijkheid. De ESP8266 is ontwikkeld en wordt geproduceerd door de Chinese fabrikant Espressif Systems.
In de cursus wordt gebruik gemaakt van het WEMOS D1 R2-ontwikkelbord met dezelfde …
Interactieve oefening -
Arduino Uno: Basiscursus
Basiscursus rond Arduino Uno.
Met het Arduinoplatform kunnen microcontrollers eenvoudig geprogrammeerd worden. Een Arduinobord bevat een microcontroller en de nodige componenten voor communicatie met computer.
Interactieve oefening (6) -
Skillz: Lesgevers gezocht
Skillz zoekt begeleiders voor verschillende naschoolse activiteiten.
Ze geven de volgende onderwerpen in scholen in Antwerpen en Mechelen.
- leren programmeren,
- robotica,
- informatica,
- wetenschappen,
- digitaal tekenen.
In scholen geef je in de naschoolse …
Aankondiging -
Vrijwilligers gezocht bij CoderDojo Belgium
CoderDojo Belgium organiseert gratis IT workshops (doe-het-zelf lessen) voor jongens en meisjes van 7 tot 18 jaar. Een Dojo wordt volledig door vrijwilligers voorbereid en gegeven. Daarom zijn wij steeds op zoek naar gemotiveerde …
Aankondiging -
Belgische provincies: Codespel
Je oefent de ligging van de Belgische provincies. Je doet dit door je robot de juiste stappen te laten nemen tot op de juiste plaats.
Interactieve oefening (13)