Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Dinogame ontwerpen met Zimjs
In deze presentatie leer je meer over hoe je met ZimJs-code een dinogame ontwerpt zoals de bekende Chrome Dino game. Je vindt ook een videohandleiding over hoe je zo een game ontwerpt in Octostudio.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Robothond besturen met behulp van OctoStudio
Een inspirend video-idee. Bestuur een robothond waarop Micro:Bit gemonteerd staat met behulp van OctoStudio en MicroBlocks.
VideoNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
OctoStudio: Videostappenplannen en projectideeën
Met OctoStudio maak je interactieve animaties en games op jouw mobiele telefoon of tablet. Maak foto's en neem geluiden op, breng ze tot leven met codeerblokken en stuur ze naar familie en vrienden. Op het videokanaal zie je allerlei leuke …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Automaton maken met micro:bit: Video
Met de micro:bit laat je jouw leerlingen op een leuke en eenvoudige manier interessante dingen maken, variërend van robots tot muziekinstrumenten. In deze video introduceert Pauline Maas de micro:bit en laat ze met een paar …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Open Roberta Lab: Videolijst
Afspeellijst op YouTube over het werken met Open Roberta Lab. Met deze programmeeromgeving leren leerlingen robots programmeren. Open Roberta Lab maakt gebruik van grafisch programmeren zodat beginners laagdrempelig kunnen leren coderen. Ze …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Tinkercad Circuits: Uitlegvideo's
Engelstalige videolijst over het gebruik van Tinkercad Circuits. Tinkercad is een online 3D-modelleringsprogramma voor 3D-ontwerp, elektronica en codering. Je kan Tinkercad ook gebruiken om elektrische circuits te tekenen. Zo laat je …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Makerspaces in België vinden
Ben je op zoek naar een makerspaces in jouw buurt? Bekijk deze kaart. Je vindt er makerspaces, fablab's en MaakBibliotheken in België.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
OPTA Serie 8A: Pulse-functie
In deze video wordt gedemonstreerd hoe je een ladderdiagram kunt creëren om met behulp van een drukknop een uitgang in en uit te schakelen.
VideoLeerkracht -
OPTA Serie 8A: Blink
In deze video wordt gedemonstreerd hoe je een ladderdiagram kunt creëren om een LED te laten fungeren als een knipperlicht.
VideoLeerkracht -
OPTA Serie 8A: Opkom- en afvalvertraging
Deze video-opname laat zien hoe je een ladderdiagram maakt waarmee je een tweede uitgang vertraagd inschakelt na het inschakelen van een eerste ingang. Vervolgens zal de tweede uitgang vertraagd uitschakelen na het uitschakelen van een eerste …
VideoLeerkracht -
OPTA Serie 8A: Opkomvertraging
Deze video-opname laat zien hoe je een ladderdiagram maakt waarmee je een tweede uitgang vertraagd inschakelt na het inschakelen van een eerste ingang. In deze video wordt verwezen naar het aanschakelen van een badkamerventilator in combinatie …
VideoLeerkracht -
ZIM Kids: Scenes programmeren met Slate
Deze video toont je hoe je met ZIMJs Slate een scene programmeert waarbij je een achtergrond kiest met een foto uit de natuur, een persoon of een ding. Daarna kan je ook geluid toevoegen.
ZIM Code werd ontwikkeld als opvolger voor Scratch …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator