Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Robothond besturen met behulp van OctoStudio
Een inspirend video-idee. Bestuur een robothond waarop Micro:Bit gemonteerd staat met behulp van OctoStudio en MicroBlocks.
VideoNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Allerlei projectideeën voor Scratch
In deze video ga ik op een trip down memory lane en bezoek ik Scratch, een website waar ik goede herinneringen aan heb uit mijn kindertijd. Het is nu de 15e verjaardag van Scratch, en ik wist niet dat Scratch-programmeurs de afgelopen jaren aan …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
OpenAI DevDay: Openingskeynote
Sam Altman, CEO van OpenAI, het bedrijf dat ChatGPT ontwikkelde, presenteerde op 6 november 2023 de eerste ontwikkelaarsconferentie DevDay om meer te weten te komen over de nieuwste AI-ontwikkelingen en te ontdekken wat ons te wachten staat. …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Spline: Ontwerpen in 3D
Spline is een webgebaseerde 3D-ontwerptool. Je kan Spline gebruiken om interactieve 3D-inhoud te creëren. In deze video ontdek je de mogelijkheden van Spline.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
ZIM Editor: Coderen in ZIM via de webbrowser
Via de ZIM-code-webeditor kan je programmeren in ZIM via de webbrowser. In deze video ontdek je de evolutie van deze code-editor.
Kinderen leren programmeren via de ZIM Slate en leraren kunnen apps (zapps = ZIM apps) ontwerpen via deze …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Integratie van 3D in Zimjs
Ik heb een voorbeeld gemaakt met een VR-bril in Zimjs. Gebaseerd op een voorbeeld van uitvinder Dan Zen.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Codefestival 2023: Aftermovie
Op maandag 9 oktober organiseerde het Kenniscentrum een nieuwe editie van het Codefestival. Het was opnieuw een dag vol boeiende sprekers en leerrijke workshops voor leraren én leerlingen. Het Codefestival komt tot stand in samenwerking met …
Video -
Plaatjes draaien - Explobots
In Plaatjes draaien vertrekken de leerlingen van de behoefte om muziek te luisteren en te maken. Ze bestuderen geluidsgolven en nemen een blik op het verleden van geluidsdragers en de bijhorende muziekspelers. Hierdoor leren ze verschillende …
Fysiek materiaal -
Maak kennis met de mBot: Video
De mBot is een educatieve robot waarmee je leerlingen leert programmeren. In dit filmpje kom je meer te weten over de mBot en wat je er juist mee kan in de klas.
Video (4)Student (lerarenopleiding) -
Maak kennis met de Ozobot bit: Video
In dit filmpje kom je meer te weten over de Ozobot. De Ozobot is een educatieve programmeerbare robot die je kan inzetten in verschillende leergebieden voor verschillende leeftijden. Op de site Ozoblocky vind je kant-en-klaar lesmateriaal dat je …
VideoStudent (lerarenopleiding)