Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Robothond besturen met behulp van OctoStudio
Een inspirend video-idee. Bestuur een robothond waarop Micro:Bit gemonteerd staat met behulp van OctoStudio en MicroBlocks.
VideoNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
STEMmige snaren: Ontwerp zelf je muziekinstrument met Arduino en lasers
Dit project daagt leerlingen uit om zelf een muziekinstrument te bouwen zonder echte snaren. Geïnspireerd door enkele voorbeelden met lasers gaan ze creatief aan de slag in het ontwerp van een laserharp. Verschillende concepten van …
Downloadbaar lesmateriaal -
OPTA Serie 8A: Pulse-functie
In deze video wordt gedemonstreerd hoe je een ladderdiagram kunt creëren om met behulp van een drukknop een uitgang in en uit te schakelen.
VideoLeerkracht -
OPTA Serie 8A: Blink
In deze video wordt gedemonstreerd hoe je een ladderdiagram kunt creëren om een LED te laten fungeren als een knipperlicht.
VideoLeerkracht -
OPTA Serie 8A: Opkom- en afvalvertraging
Deze video-opname laat zien hoe je een ladderdiagram maakt waarmee je een tweede uitgang vertraagd inschakelt na het inschakelen van een eerste ingang. Vervolgens zal de tweede uitgang vertraagd uitschakelen na het uitschakelen van een eerste …
VideoLeerkracht -
OPTA Serie 8A: Opkomvertraging
Deze video-opname laat zien hoe je een ladderdiagram maakt waarmee je een tweede uitgang vertraagd inschakelt na het inschakelen van een eerste ingang. In deze video wordt verwezen naar het aanschakelen van een badkamerventilator in combinatie …
VideoLeerkracht -
OPTA Serie 8A: Koppelen met Arduino
OPTA is het eerste programmeerbare logische relais dat je kan programmeren met bijvoorbeeld Arduino IDE. Deze videopresentatie toont je hoe je de software van de OPTA installeert en koppelt met de Arduinosoftware.
VideoLeerkracht -
Spline: Ontwerpen in 3D
Spline is een webgebaseerde 3D-ontwerptool. Je kan Spline gebruiken om interactieve 3D-inhoud te creëren. In deze video ontdek je de mogelijkheden van Spline.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
ZIM Editor: Coderen in ZIM via de webbrowser
Via de ZIM-code-webeditor kan je programmeren in ZIM via de webbrowser. In deze video ontdek je de evolutie van deze code-editor.
Kinderen leren programmeren via de ZIM Slate en leraren kunnen apps (zapps = ZIM apps) ontwerpen via deze …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Integratie van 3D in Zimjs
Ik heb een voorbeeld gemaakt met een VR-bril in Zimjs. Gebaseerd op een voorbeeld van uitvinder Dan Zen.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Ontwerpen van robotbij: Stappenplan
In deze bijdrage vind je een stappenplan voor het in elkaar steken van de de Robot-bij van OPITEC.
Het bouwpakket voor deze robotbij kan je verkrijgen via www.opitec.nl
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
De energietransitie: STEM-project
In dit STEM-project worden je leerlingen uitgedaagd om een elektrische stroomkring te maken met meerdere energiebronnen en batterijopslag als oplossing voor de transitie van een elektrisch netwerk gebaseerd op fossiele brandstoffen naar een …
Downloadbaar lesmateriaal