Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Aan de slag met de micro:bit in je STEM-projecten: Cursus
De micro:bit is een minicomputer, ontworpen op initiatief van de BBC en bedoeld om kinderen de basis van programmeren bij te brengen. Het voordeel van de micro:bit is dat je op een laagdrempelige manier kan beginnen met programmeren en je …
tot
Nascholing of activiteit -
Starten met de micro:bit: Handleiding
In deze korte handleiding krijg je uitleg over de micro:bit en hoe je ermee aan de slag kan. De micro:bit is een minicomputer die speciaal voor kinderen ontwikkeld werd om te leren programmeren en de mogelijkheden van elektronica te ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Administratief personeel -
Code City: Programmeren met micro:bit
In deze bijdrage vind je een oefenboekje om te leren programmeren met de BBC micro:bit. Dit boekje werd samengesteld in kader van het project Code City waarbij leerlingen leren coderen.
Code City wordt gerealiseerd door District09, Fyxxi en …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Andere functie -
Integratie van 3D in Zimjs
Ik heb een voorbeeld gemaakt met een VR-bril in Zimjs. Gebaseerd op een voorbeeld van uitvinder Dan Zen.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Programmeren en coderen met Zimjs: JavaScript
Zimjs is een omgeving waarin jongeren echt leren 'coderen door tekst te typen'. Ik leg in een notendop uit wat er mogelijk is met Zimjs.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Micro:bit voor leerkrachten: Oefeningen en cursus
Een inleidende cursus om leerkrachten vertrouwd te maken met de micro:bit, een compacte en gebruiksvriendelijke programmeerbare computer. Tijdens deze cursus leren deelnemers de basisprincipes van programmeren, experimenteren met in- en …
Downloadbaar lesmateriaal (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Codefestival 2023: Aftermovie
Op maandag 9 oktober organiseerde het Kenniscentrum een nieuwe editie van het Codefestival. Het was opnieuw een dag vol boeiende sprekers en leerrijke workshops voor leraren én leerlingen. Het Codefestival komt tot stand in samenwerking met …
Video -
Programmeer legorobots en automatiseer een containerterminal: STEM-workshop Havenstudio
Welkom in de Havenstudio in centrum Antwerpen. Tijdens deze STEM-workshop programmeren je leerlingen robots van LEGO® Education solutions en werken ze samen om een hele containerterminal te automatiseren.
Elk team van twee gaat een eigen uitdaging …
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Nascholing of activiteit -
EU Code Week 2023: Toolkit
Deze toolkit bundelt verschillende laagdrempelige tools om met programmeren aan de slag te gaan in de klas of op school. Bij elke toepassing krijg je info over prijs, doelgroep, benodigdheden en een handige link naar nuttige leermiddelen op …
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
EU Code Week 2023: Inspiratiegids
In deze beknopte inspiratiegids vind je info en tips over het organiseren van activiteiten tijdens de EU Code Week. Tijdens dit jaarlijks event besteden we in heel Europa aandacht aan programmeren en computationeel denken met verschillende …
Downloadbaar lesmateriaal -
Robots gebruiken bij de leerlijn computationeel denken: Training
We gaan in deze workshop aan de slag met Sphero Robots, drones, Microbit en tonen hoe deze kunnen geïntegreerd worden in een leerlijn computationeel denken. Je kunt vooraf aangeven met welke robot je wil werken.
tot
Nascholing of activiteit -
De kat en Abby: Stappenplan Scratch
Met dit stappenplan maak je één van de meest bekende spelletjes om programmeren met Scratch te ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht