Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
STEMmige snaren: Ontwerp zelf je muziekinstrument met Arduino en lasers
Dit project daagt leerlingen uit om zelf een muziekinstrument te bouwen zonder echte snaren. Geïnspireerd door enkele voorbeelden met lasers gaan ze creatief aan de slag in het ontwerp van een laserharp. Verschillende concepten van …
Downloadbaar lesmateriaal -
Lightbox: STEM-project
In dit STEM-project worden leerlingen uitgedaagd om een oplossing te ontwerpen voor de ondersteuning van mensen met neurale aandoeningen tijdens hun revalidatie. Ze leren over het zenuwstelsel, reflexen en trainen reactiesnelheid door het …
Downloadbaar lesmateriaal -
De energietransitie: STEM-project
In dit STEM-project worden je leerlingen uitgedaagd om een elektrische stroomkring te maken met meerdere energiebronnen en batterijopslag als oplossing voor de transitie van een elektrisch netwerk gebaseerd op fossiele brandstoffen naar een …
Downloadbaar lesmateriaal -
Superbellen blazen: STEM-project
Op het eerste zicht is bellenblazen niets meer dan een kinderspel, maar als STEM-project is het uitdagender dan het lijkt. Onderzoekend en ontwerpend leren staan centraal in dit project. Je leerlingen gaan eerst op onderzoek naar het meest …
Downloadbaar lesmateriaal -
Waterkrachtcentrale: STEM-project
In dit STEM-project ontwerpen en bouwen de leerlingen een testopstelling van een waterkrachtcentrale. Ze bestuderen het rendement van hun testopstelling. Deze bevindingen vormen de basis tot de discussie of hydraulische centrales een oplossing …
Downloadbaar lesmateriaal -
Bouw een SCARA-robot
Stel zelf een SCARA-robot samen. Dit leermiddel bevat een videofragment met de montage van de diverse componenten tot één geheel. Via de link kan je de materiaallijst en onderdelen downloaden. De stl-bestanden kan je 3D-printen. De …
Downloadbaar lesmateriaal -
Internet Of Things: Inleiding door iSTEM
Inleiding rond Internet Of Things met de iSTEM didactiek waarbij de leerlingen vooral zelf aan de slag gaan. Ze kijken eerst naar wat ze al weten, bestuderen bestaande voorbeelden, doen opzoekwerk, denken zelf na en zijn kritisch. Uit deze …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Arduino: Opdrachten
In de afdeling elektromechanica (tso - 3e graad, GO!) moeten de leerlingen zelfstandig leren zoeken naar oplossingen. In de component elektronica dagen we de leerlingen uit tot zelfstandig werk.
De theorie komt zijdelings aan bod, maar …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Temperatuurmeting: Project
In dit project een beschrijving voor het realiseren van een temperatuurregeling. De temperatuur wordt gemeten en weergegeven op een LCD display. De gewenste waarde wordt bepaald door een potentiometer. Er zijn een aantal opdrachten opgenomen die …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Museumbeveiliging: Project
Een project waarbij een museum met dure kunstwerken moet beveiligd worden met een laserstraal. Aan de hand van coördinaten moet nagegaan worden waar de LDR moet komen die de laserstraal opvangt. Bij onderbreking moet een alarm afgaan.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
LEGO Education Innovation Studio @ VIVES: STEM-project
In onze LEGO Studio kan jouw klas en/of jijzelf als leerkracht aan de slag met de LEGO materialen. Dit gebeurt telkens binnen een optimale leeromgeving én onder begeleiding van onze LEGO coaches.
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Arduino: Elektronisch prototyping platform
Arduino is een open-source elektronisch prototyping platform. Het bestaat uit een microcontroller, die je kunt programmeren, met input en output poorten, waarop je allerlei sensoren en actoren kan aansluiten. Je kan er bijvoorbeeld een …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht