Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Chrome Dinogame ontwerpen met OctoStudio en Zimjs
In deze bijdrage leer je hoe je met ZimJs-code een loopgame ontwerpt zoals de bekende Chrome Dino game met AI. Je vindt in deze bijlage ook een videohandleiding over hoe je zo een game ontwerpt met codeblokjes op een mobiel toestel en via de app …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Peter Mathijssen: Lesmateriaal over coderen
Deze website van Peter Mathijssen verzamelt informatie, lesmateriaal en tutorials over apps en projecten die allemaal met computing en computationeel denken te maken hebben. Zaken die aan bod komen zijn onder andere:
- MicroBlocks,
- MIT App …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Do's and don'ts voor beginnende programmeurs: Presentatie
Opsomming van beginnersfouten die programmeurs soms durven maken. Deze fouten worden telkens besproken met extra info en tips zodat leerlingen inzicht krijgen in enkele vaak voorkomende programmeerfouten. De leerkracht kan dia's knippen en …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Codefestival 2023: Presentaties en workshops
Op maandag 9 oktober organiseerde het Kenniscentrum Digisprong een nieuwe editie van het Codefestival. Tijdens dit event zetten we coderen en programmeren in de kijker. We willen daarbij zoveel mogelijk leraren inspireren en motiveren om …
Downloadbaar lesmateriaal -
Astro Pi: Jouw code in het Ruimtestation
De European Astro Pi Challenge biedt je leerlingen de mogelijkheid om wetenschappelijk onderzoek in de ruimte uit te voeren door computerprogramma's te schrijven die draaien op Raspberry Pi-computers aan boord van het International Space Station.
Downloadbaar lesmateriaal -
Codefestival 2022: Presentaties
Op maandag 10 oktober vond het Codefestival plaats in het Hendrik Conscience-gebouw in Brussel. De presentaties van verschillende sprekers en workshops verzamelden we in deze bijdrage.
Downloadbaar lesmateriaal -
Code Week: Tien leuke weetjes over programmeren
Bij de EU Code Week geloven we dat programmeren leuk is en de creativiteit stimuleert. We willen de passie voor programmeren en computationeel denken aanwakkeren. In deze bijdrage vind je tien fascinerende feiten over programmeren.
De EU Code …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Code Week: Info voor leerkrachten
In deze bijdrage vind je informatie over de EU Code Week. De informatie omvat:
- een infographic over de ontstaansgeschiedenis van de EU Code Week;
- presentatie met informatie over hoe je kan meedoen aan de EU Code Weel
Downloadbaar lesmateriaal -
STERK IN STEM: Een portaalsite naar STEM-projecten
Deze portaalsite bundelt alle onderzoeksprojecten van het Expertisecentrum Onderwijsinnovatie van Hogeschool Vives over STEM-onderwijs.
Website (5)Leerkracht -
CoderDojo Champions’ Handboek: Hoe organiseer je een dojo?
In deze handleiding wordt uitgelegd wat een dojo is en krijg je praktische tips voor het organiseren van een dojo.
Je vindt er ook een lijst van websites, apps of software waarmee je kan leren programmeren.
Downloadbaar lesmateriaal -
App Inventor: Praktijkvoorbeelden
Een syllabus van ruim veertig pagina's om met App Inventor aan de slag te gaan.
Met een aantal praktijkvoorbeelden, die leerlingen kunnen aansporen om zelf te programmeren.Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
De ICT-eindtermen realiseren met Google For Education
In dit document krijg je een overzicht van hoe je met Google for Education de eindtermen ICT kan behalen.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw